Zazimování elektrokola aneb co s baterií, když se v zimě nejezdí?
Péče o elektrokolo je téměř stejná, jako u běžného kola. Motor i elektronické součástky jsou v podstatě bezúdržbové. Jen baterie vyžaduje důslednost a pravidelnost. A platí to i v případě, že se právě chystáte uložit elektrokolo k zimnímu spánku. Co tedy s elektrokolem a jeho baterií, když se v zimě nejezdí?
Než elektrokolo zazimujete
Navzdory všem kolujícím mýtům, můžete na elektrokolech jezdit v chladu i v dešti. Pokud je ale pro vás zima obdobím cyklistického klidu, řiďte se při přípravě na zazimování elektrokola stejnými pravidly, jako byste ukládali k zimnímu spánku běžné jízdní kolo.
Rám elektrokola po sezóně pořádně umyjte a důkladně vysušte. K odstranění špíny ale nepoužívejte tlakovou myčku. Vysoký tlak z wapky by mohl dostat vodu do motoru elektrokola a nenávratně ho poškodit. Omytý a vysušený rám ošetřete vhodným přípravkem, který kolo na zimu zakonzervuje.
Co všechno na kole očistit, odmastit a promazat, jsme psali už v článku o posezónní údržbě kola. Péči si zaslouží všechny hybné části kola, hlavové složení, brzdy, vidlice a případně i zadní tlumič. Zkontrolovat byste měli i dotažení jednotlivých šroubů.
Pokud ale nejste technicky zdatní, nemáte potřebné znalosti a nářadí nebo se vám prostě do toho nechce, svěřte elektrokolo odborníkům v cyklo servise. Teď po sezóně mívají menší nápor, než na jaře, a vy budete mít kolo v perfektní kondici připravené vyjet hned, co se počasí po zimě začne umoudřovat.
Elektromotor je v podstatě bezúdržbový stroj
Před uskladněním nepotřebuje elektromotor žádnou zvláštní péči. Jen pokud jste si na konci sezóny všimli v provozu nějakých anomálií (třeba zvýšená hlučnost, snížený výkon, vypadávání přípomoci), kontrolu v servise neodkládejte.
O cyklopočítač se taky nemusíte starat. Pokud máte odnímatelnou variantu, sundejte ho na zimu z kola a uskladněte na suchém místě v pokojové teplotě. Třeba tam, kam uložíte baterii.
Co s baterií v zimě?
Baterie může tvořit i 1/3 ceny elektrokola, takže se vyplatí správně se o ni starat. Pokud bude elektrokolo přes zimu stát, baterii vymontujte a skladujte mimo kolo.
Akumulátory nemají rády výkyvy teplot, proto bude vaší baterii nejlépe doma v teplotě mezi 10-20 °C. Experti doporučují baterii skladovat nabitou jen na cca 60 % a pravidelně ji kontrolovat. Důležité je nenechat ji vybít „do prázdna“. Jednou měsíčně mrkněte, jestli stav nabití neklesl pod 40 %, pokud ano, dobijte baterii opět na doporučovaných 60 %.
A proč ne na 100 %? Podle odborníků se akumulátor opakovaným nabíjením do plna při dlouhodobém uskladnění ničí. Když nedochází k okamžitému vybíjení ježděním, rychleji degradují chemické části akumulátoru.
Uskladnění elektrokola
Baterie už odpočívá na suchém a teplotně stálém místě a stejné podmínky byste měli dopřát i kolu samotnému. Ačkoliv elektromotoru nevadí zima, bude lepší, když nebudete kolo dlouhodobě nechávat tam, kde teploty klesají pod bod mrazu.
Dlouhodobým stáním se mohou deformovat pláště, proto bude ideální pověsit kolo s vyjmutou baterií za rám na stěnu garáže nebo sklepa. Prostě tam, kde je sucho a taky bezpečno, abyste elektrokolo po zimě našli tam, kde jste ho nechali.