Rychlá údržba kola před zazimováním v 5 krocích
Kolo si zaslouží celoroční péči, ale obzvlášť po sezóně byste mu měli věnovat pár minut navíc. Správná posezónní údržba vám ušetří spoustu času a starostí na jaře, až budete chtít vjet do nové sezóny.
1. Omyjte ho a vysušte
Než za svým kolem zavřete dvěře od garáže nebo sklepa a necháte ho čekat na jaro, zbavte ho hrubých nečistot a špíny. Očistěte nejenom rám, ale i komponety, a vše opravdu pečlivě vysušte. Vlhkost by mohla na vašem kole přes zimu napáchat neplechu.
2. Zkontrujte a očistěte řetěz, kazetu, převodník
Až budete mít kolo čisté a suché, vrhněte se na kontrolu jednotlivých komponentů. Zaměřte se především na hybné části. Začít můžete u řetězu.
Měrkou zjistěte, jestli není příliš vytahaný a tím i zralý na výměnu. Pokud je stále v dobré kondici, vyčistěte ho. Pokud máte na řetězu spojku, dá se snadno očistit mimo kolo třeba v kádince s odmašťovačem. V případě, že máte řetěz bez spojky, využijte tzv. pračku řetězu.
Stejnou péči věnujte i kazetě a převodníkům. Očistěte je kartáčkem od nečistot a starých maziv a odmastěte. Nakonec řetěz promažte olejem na řetěz. Jestli se chystáte ještě s kolem vyjet do podzimně-zimních plískanic, doporučujeme na mazaní R.S.P. Black Oil určený do vlhkého počasí.
Po důkladném očistění řetězu, kazety a převodníků přeřaďte na kazetě dolů, aby nebyl řetěz po dobu zimního spánku zbytečně napnutý.
3. Zjistěte, jak jsou na tom ložiska, kluzné a další komponenty
Zkontrolujte hlavové a středové složení a kladky přehazovačky. Ideální je ložiska demontovat, odstranit starou vazelínu a aplikovat novou. Až budete komponenty skládat zpět, ujistěte se, že jste správně dotáhli šrouby a není v nich vůle.
Určitě mrkněte na vidlici, u celoodpružených kol i na tlumič. V ideálním případě byste je měli po každé sezóně odeslat do autorizovaného servisu, kde se vám o ně postarají profesionálové. Pokud si na to troufáte sami, doporučujeme ošetřující olej R.S.P. Hyper Wiper na promazání těsnících kroužků na kluzných nohách.
4. Ošetřete rám
Kolo už máme čisté, suché, promazané a téměř připravené k zimnímu spánku. Poslední kosmetickou úpravou bude ošetření rámu. Správný prostředek vytvoří na rámu ochranný film, zakonzervuje ho a ochrání před vlhkostí a prachem, který by mohl na kolo v garáži či ve sklepě sedat. Použít můžete třeba přípravek ve spreji SKS Save Your Frame.
5. Dbejte na správné uskladnění kola
A kam teď s ním? Kamkoliv, kde je bezpečno, sucho, tma a stálá, ale ne příliš nízká teplota. Nízké teploty mají totiž negativní vliv na hydraulické kotoučové brzdy, olej v tlumičích i na vazelínu v ložiscích.
Kolu bude dobře v bytě, v garáži nebo ve sklepě. A úplně nejlíp se bude mít, když ho přikryjete dekou nebo potahem na kola. Izolujete ho tak od vlhkosti a chladu. Dobré je taky zavěsit kolo na nástěnný držák. Každá duše totiž přes zimu ztrácí tlak a když kolo dlouhodobě stojí na prázdných pláštích, hrozí jejich poškození.
A pokud bude vaše kolo odpočívat na místě, kam pravidelně nechodíte (třeba sklepní kóje v paneláku), zajistěte ho raději pořádným zámkem. Jak sklep, tak kolo samotné. Na našem blogu si přečtěte, jak zamykat kolo, aby odolalo nenechavcům.