Prodlužte si dojezd elektrokola aneb jak jezdit, abyste neplýtvali energií
Řidiči řeší spotřebu benzínu, jezdci na elektrokolech zase ubývající čárky na ukazateli dobití baterie. V souvislosti s elektrokoly je dojezd asi nejčastěji skloňovanou veličinou. Ovlivňuje ho výškový profil trati, povrch, váha jezdce, protivítr, obuté pláště, zvolený stupeň asistence a spousta dalších faktorů. Co tedy dělat a co nedělat, abyste na elektrokole dojeli co nejdál?
1. Stupeň asistence zvyšujte až podle únavy
Jízdu začínejte na nejnižším stupni přípomoci. Když jste ještě při síle, raději využijte svou vlastní energii a tu ukrytou v baterii si nechte na později. Stupeň asistence elektromotoru zvyšujte až se stoupající únavou. Chytře si tak rozložíte energii na celou cestu a výrazně prodloužíte dojezd.
2. Nezapomínejte řadit
Správným řazením dokážete na elektrokole ušetřit spoustu energie jak v nohách, tak v baterii. Hlavně začínající jezdci zapomínají na elektrokole řadit a místo změny převodového stupně mění režimy asistence. Na těžkých převodech jezdí s maximálním stupněm přípomoci elektromotoru, takže plýtvají drahocennou energií a zkracují si dojezd. Na elektrokole (ale i běžném kole) řaďte jako v autě. Na lehčí převod řaďte před křižovatkami a vždycky, když se chystáte zastavit. Rozjezd pak bude mnohem snazší pro vás i pro motor a spotřeba baterky výrazně nížší. Před stoupáním taky podřaďte a nastavte si nižší stupeň asistence motoru. Na vrchol se sice dostanete pomaleji, ale zato s nižším odběrem energie.
3. Rozjíždějte se plynule a zbytečně nezastavujte
Jak už jsme psali výše, na elektrokole je to trochu jako v autě. Nejvíce energie vás stojí rozjezdy, zejména ty prudké. Rozjíždějte se vždy postupně na lehčí stupeň a s malou přípomocí elektromotoru. Přemýšlejte i nad tím, kdy a kde zastavujete. Rozjezd do kopce vám "sežere" vždycky víc baterky, než plynulý start na rovince. Kdo chce šetřit baterku a prodloužit dojezd, zastavuje co nejméně a vždycky až za stoupáním.
Dojezd elektrokola se dá zhruba odvodit z kapacity baterie uváděné ve watt-hodinách Wh. Online kalkulátor dojezdu vypracovala pro svoje motory a baterie firma Bosch, ale výsledky se dají vztáhnout i na ostatní značky motorů. Orientačně platí, že na ujetí 1 km při standardních podmínkách je třeba cca 4,5 Wh. Teoretický dojezd kola s 630Wh baterií tedy bude cca 140 km (630 Wh/4,5 Wh=140 km). Na celkový dojezd mají samozřejmě vliv i výškový profil trati, povrch, po kterém jedete, vaše váha, protivítr, obuté pláště, zvolený stupeň asistence a spousta dalších faktorů. Výše uvedené hodnoty proto berte jen jako orientační údaj, který vám má usnadnit výběr elektrokola.
4. Snižte hmotnost kola a valivý odpor pneumatik
Vlastní hmotnost jen tak neovlivníte, ovlivnit ale můžete váhu všeho ostatního, co na kole vezete. Čím víc toho máte s sebou, tím větší bude odběr energie. Zamyslete se nad tím, co doopravdy potřebujete, a zbavte se všeho, co nepoužíváte. Když jezdíte hlavně po příměstských cyklostezkách, nemusíte se bát vyjet úplně nalehko. Občerstvení bývá na každém kroku a pomoc v případě poruchy na zavolání. Pozornost věnujte i plášťům, jejich nahuštění a vzorku. Vysoký vzorek a nižší tlak na asfaltce = zaručeně větší spotřeba energie. Odlehčit kola můžete využitím ultralehkých duší Tubolito. Vzorek pláště pak vybírejte podle povrchu, po kterém nejčastěji jezdíte. Na jízdu převážně po zpevněných cestách, šotolině a občasné výpady do lehčího terénu se perfektně hodí třeba řady plášťů Cross King nebo Race King od firmy Continental.
5. Dopřejte baterii i kolu patřičnou péči
Baterie nemají rády extrémní teploty a nešetrné zacházení. Jak baterie ovlivňuje dojezd, jakou má životnost a jak se o ni starat, jsme řešili v tomto článku. Péči si kromě baterie zaslouží i kolo samotné a elektronika na něm. Alespoň jednou ročně svěřte svůj e-bike zkušeným servisákům, kteří prohlédnou mechanické části kola, napojí řídící jednotku na diagnostiku a v případě potřeby aktualizují software. Cyklopočítač na elektrokole provádí každou vteřinu tisíce propočtů podle předem daných algoritmů. Výrobci tyto algoritmy stále zdokonalují, proto je dobré software pravidelně aktualizovat.
6. Vozte s sebou nabíječku nebo náhradní baterii
V bodě 4 jsme sice říkali "odlehčit", ale pro klid duše si do batohu přibalte nabíječku, případně druhou baterii, pokud máte. Až vám stav dobití ukáže, že je čas končit, můžete buď vyměnit baterii a jet dál, nebo si udělat zastávku v hospodě na pivo (nealkoholické) a dobít baterii tam. Při běžném nabíjení se během cca dvou hodin dostanete zhruba na polovinu kapacity baterie. Oficiální dobíjecí místa mapuje projekt Cyklisté vítání (mapa zde) a seznam nabíjecích míst najdete i na Mapy.cz.