Na kole do školy: Povinná a doporučená výbava školáka
Kolo je jedním z nejlevnějších dopravních prostředků a jízda na něm patří k těm nejzdravějším způsobům pohybu. Je to cesta, jak se vyhnout přeplněné MHD a pro školáky z malých měst často i nejpohodlnější způsob, jak se dostat do a ze školy. Jak by ale mělo vypadat školákovo jízdní kolo a co by měl mít malý cyklista ve výbavě, aby byla jízda pohodlná, bezpečná a v souladu se všemi pravidly?
Povinná výbava školáka a jeho kola
Každý šlapací stroj, který se pohybuje po veřejné komunikaci musí splňovat zákonem daná pravidla. Existuje 9 základních prvků povinné výbavy každého kola plus jedno pravidlo, které musí dle zákona splňovat každý neplnoletý cyklista. Pojďme se na všech 10 prvků povinné výbavy školákova jízdního kola podívat.
— Helma
Cyklistická helma je nejdůležitějším bezpečnostním prvkem a pro děti do 18 let je při jízdě povinná. Hlava je při nehodách tím nejzranitelnějším místem a z medicínského hlediska už asi nikdo nepochybuje o tom, že přilba dokáže zmírnit následky pádu nebo dokonce zachránit život. BESIP uvádí, že s pomocí ochranných cyklistických přileb lze předejít 83 % fraktur lebky, 53 % zranění měkkých částí hlavy a 48 % poškození mozku. Podle čeho vybírat helmu, aby chránil a dobře seděla, se dozvíte v článku Jak vybrat cyklistickou helmu.
— Brzdy
Jestli kotoučové nebo ráfkové, nehraje roli, důležité je, aby byly dvě a fungovaly. V příloze č. 13 vyhlášky č. 341/2002 Sb. se totiž píše, že „správně technicky vybavené kolo má dvě na sobě nezávislé účinné brzdy s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku.„ Takže než vypravíte svého školáka na cestu nezapomeňte účinnost brzd zkontrolovat.
— Zaslepení volných konců trubek řídítek
Volné konce trubek řídítek musí být spolehlivě a bez ostrých hran zaslepeny zátkami nebo rukojeťmi. Je to proto, aby jezdce při pádu otevřený konec řídítek nezranil. Nebezpečné mohou být i zakončení ovládacích páček brzd, páčky měničů převodů, držáky a konce blatníků, proto musí mít hrany obaleny materiálem pohlcujícím energii. Matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být navíc uzavřené.
— Zadní odrazka, přední odrazka, odrazky na pedálech a v paprscích kol
I tak jednoduchá věc, jako je zadní odrazka se dá popsat složitě. V příloze č. 13 k vyhlášce 341/2002 Sb. se dočteme, že „jízdní kola musí být vybavena zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností. Plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250-900 mm nad rovinou vozovky. Činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci ±15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5°. Odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty.“
O přední odrazce píší úředníci to stejné co o té zadní. S tím rozdílem, že ve předu musí mít odrazka bílou barvu. I tuto odrazku můžete nahradit odrazovými materiály na oblečení. Odrazky na pedálech jsou správně umístěny na obou stranách pedálů, ale sklíčka oranžové barvy můžete nahradit odrazovými materiály na obuvi, nebo v její blízkosti.
Odrazky na paprscích kol musí mít jak dětské, tak dospělácké kolo. Odrazky oranžové barvy (autožluť) se umisťují na každé straně kola, ale můžete je nahradit odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu malého cyklisty.
— Přední světlomet, zadní svítilna, napájení světel
Přední světlo je povinné jen za snížené viditelnosti, takže teoreticky na kole být nemusí. Vyplatí se ho ale na školákovo kolo nainstalovat a používat i přes den. Zlepšuje to viditelnost kola na silnici a zvyšuje jezdcovu bezpečnost. Když použijeme opět trochu úředničiny, má se to s předními světlomety takto: "Světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem."
Druhým prvkem, na který nesmí malí ani velcí cyklisté za snížené viditelnosti zapomínat, je zadní svítilna červené barvy. Podmínky pro umístění zadního světla jsou stejné jako podmínky pro umístění a upevnění zadní odrazky a přípustné jsou i tzv. "blikačky" tedy svítilny s přerušovaným červeným světlem.
Dalším ustanovením vyhlášky je napájení světel. To musí svou kapacitou zajistit svítivost po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení. Kdysi se to řešilo dynamem, dnes je většina moderních svítilen vybavena bateriemi nebo akumulátory s USB nabíjením.
Doporučená výbava na kolo nejen do školy
Doporučenou výbavu na kolo nediktuje zákon ani vyhláška, ale praxe a zdravý rozum. Patří tu jak dodatečné bezpečnostní prvky, tak příslušenství, které zvyšuje pohodlí během jízdy. Čím vším dovybavit malého cyklistu?
— Reflexní prvky, košík a bidon, zvonek
Pravidlo „být viděn“ můžete podpořit i výběrem správného oblečení pro svého školáka. Chodec nebo školou povinný cyklista v tmavomodrém oblečení je vidět na cca 18 metrů, v červeném na 24 metrů, ve žlutém na 37 metrů a v bílém na 55 metrů. Ovšem reflexní doplňky zviditelňují chodce i cyklistu až na 200 metrů. Reflexní páska by tedy neměla chybět na žádné aktovce a připevnit ji můžete i přímo na rám kola.
Bidon je nutnost a k němu košík na láhev, aby bylo pití na kole kam upevnit. Láhev s pitím se bude malému cyklistovi hodit nejen během jízdy, ale i během vyučování ve škole. Vybrat můžete větší bidony o objemu až 1 litru, aby měl školák dostatek tekutin na celý den.
Zvonek je obzvlášť praktickým doplňkem ve městech a na cyklostezkách, kde se na jedné komunikaci mohou potkávat cyklisté s chodci. Kromě praktičnosti dokážou být zvonky na kolo i hodně stylové, takže si malý cyklista může dozdobit kolo zvonkem s nejrůznějšími potisky a motivy.
— Cyklobrašna, zámek na kolo, cyklopočítač
Brašničku na klíče, mobil, zámek, čokoládovou tyčinku a další nezbytnosti, které si malí cyklisté s sebou berou do školy, můžete připevnit na horní rámovou trubku, pod sedlo nebo do rámu. Záleží kolik místa potřebujete. Nejobjemnější bývají ty do rámu, nejmenší ty podsedlové. Výhodou brašen na rám je i vestavěné pouzdro na mobil. Jen pozor na to, aby váš školák při jízdě neměl tendenci sledoval víc telefon než provoz.
Když nemá škola kolárnu, je zámek nutností. Když kolárnu má, je zámek pojistkou toho, aby s kolem nikdo jiný neodjel. Nejobecnější pravidlo pro pořízení zámku říká, že byste do něj měli investovat alespoň 10 % hodnoty kola. Jaké existují typy zámků, a který vybrat se dozvíte v článku Jak zamykat kolo a jak vybrat zámek, který odolá nenechavcům.
Naskakující kilometry na počítadle budou malého cyklistu vybízet k tomu, aby zítra, pozítří a každý další den opět naskočil na kolo a vyjel do školy. Proto dává cyklopočítač smysl. Vymyslet můžete i odměny za dosažení určitého počtu najetých kilometrů, takže „tahoš“ na kole může být dobrým způsobem, jak malého cyklistu motivovat k ježdění na kole nejen do školy.