Kolo vs. auto. Toto je 8 nejrizikovějších situací na silnici
V ideálním světe si řidič s cyklistou vymění úsměvy a kývnutím hlavy si poděkují za dání přednosti. V reálném světě si někteří dělají spíš naschvály a doslova si říkají o havárii. Je spousta neukázněných řidičů, ale i spousta neukázněných cyklistů a taky hodně rizikových situací, které na silnici vůbec nemusí vznikat, když se cyklisté a řidiči budou navzájem respektovat.
Hříchy řidičů
1. Nedostatečná vzdálenost při předjíždění
Každý, kdo jezdí na kole alespoň trochu pravidelně, určitě zažil nepříjemně těsné předjíždění. A každý, koho na kole "ovanula" tlaková vlna z projíždějícího kamionu, by pro novelu zákona o povinném odstupu 1,5 m při předjíždění cyklistů asi zvedl ruku.
Podle projektu Ukaž respekt může nedostatečná vzdálenost při předjíždění za 25 % nehod cyklistů a tohle číslo chtěli zákonodárci novelou zmírnit. Senát v červnu podpořil uzákonění předepsané vzdálenosti pro objíždění cyklistů, rozhodovat se má ještě o sankcích, které budou při nedodržení odstupu hrozit. Kdy a jestli vůbec nakonec novela vejde v platnost zatím není 100% jasné. Jasné ale je, že předjíždět cyklistu s větším odstupem má smysl, ať už to zákon vyžaduje nebo ne.
2. Dooring aneb pozor při vystupování ze zaparkovaného auta
Při podélném parkování vystupujte z auta obzvlášť opatrně. Zkontrolujte provoz v levém zpětném zrcátku, pootevřete dveře a pohledem přes rameno se ujistěte, že se opravdu neblíží žádný cyklista, až pak vystupte. Srážka se dveřmi auta může být pro cyklistu obzvlášť bolestivá a většinou nemá jezdec ani dostatek času na otevírající se dveře zareagovat. Padá se pak na hlavu přes řídítka, i proto je cyklistická přilba tak důležitá.
Na kole jezděte raději dál od řady zaparkovaných aut a pozorně sledujte dění před sebou. Snažte se předvídat záměr motoristů otevřít dveře nebo vyjet z parkovacího místa. Jen tak se vyhnete srážkám.
3. Průjezd úzkou vozovkou nebo kruhovým objezdem
Z jedné strany chodník, z druhé tramvajový ostrůvek a mezi nimi úzký jízdní pruh lemovaný obrubníky z obou stran. Pokud sedíte v autě a před vámi jede cyklista, vyplatí se v těchto místech s předjížděním počkat. Nikdy totiž nevíte, kdy jezdec na kole cukne, aby třeba objel kanál. V takových chvílích není na úhybný manévr místo ani čas, následuje srážka a cyklista vám padá přímo pod kola.
Na jízdním kole můžete úzkou vozovkou projíždět trochu dále od pravého okraje. Motorista za vámi nebude mít tendenci vás nebezpečně předjíždět. Navíc musí respektovat přednost vozidla, které jede před ním. Průjezd zúžením ale zbytečně nezdržujte. Respektujte to, že auta jsou rychlejší než kola a při první příležitosti se nechte bezpečně předjet. I v kruhovém objezdu jezděte klidně více vlevo, auta vás nebudou chtít předjíždět, takže vám při výjezdu z kruháče nebudou těsně "před nosem" nebezpečně křížit cestu. I tady platí vzájemný respekt, auta nezdržujte a hned jak to situace za kruhovým objezdem dovolí, umožněte jim bezpečné předjetí.
4. Odbočování doprava a mrtvý úhel
Křižovatka. Cyklista zastavuje na červenou a stojí vpravo od autobusu nebo nákladního auta. Řidič náklaďáku ho však v mrtvém úhlu nevidí, naskočí zelená a při odbočování vpravo smete rovně jedoucího cyklistu z kola. A mrtvé úhly mají i osobní auta, takže se klidně může stát, že řidič cyklistu ve zpětném zrcátku nevidí a před řídítky mu strhne auto doprava.
Jako v bodě výše, můžete i křižovatkami na kole projíždět trochu více od pravého okraje vozovky, aby vás řidiči nechtěli předjíždět. Na červenou stůjte raději v řadě za auty, nebo před auty, pokud má křižovatka před „stopčarou“ zřízený prostor pro cyklisty. Díky tomu budete mít větší jistotu, že o vás řidiči aut ví. A abyste v provozu o autech za vámi věděli i vy, pořiďte si cyklistický radar Garmin Varia RTL515, který poskytuje jezdci v sedle vizuální a zvuková upozornění na vozidla přibližující se zezadu a to až na vzdálenost 140 metrů.
Hříchy cyklistů
5. Jízda v koloně
Místem, kde hřeší hlavně cyklisté, jsou kolony. V dopravní zácpě sice osoba na jízdním kole může stojící motorová vozidla opatrně a přiměřenou rychlostí předjet z obou stran. V rámci bezpečnosti v kolonách nekličkujte a při předjíždění se na kole držte spíše vpravo. Tam by vám ve většině případů mělo zbýt dostatek místa pro bezpečné předjetí stojících aut.
6. Souběžná jízda
Jízda vedle sebe je zcela určitě prohřeškem proti v Česku platným zákonům. Jestli je to však i prohřešek z hlediska bezpečnosti, je na diskuzi. V cyklisticky vyspělejších zemích je souběžná jízda za určitých podmínek dovolená a v Austrálii ve skupince od 4 lidí dokonce povinná. Ptáte se proč? Motoristé totiž mohou souběžně jedoucí jezdce předjet daleko jednodušeji než řadu cyklistů za sebou, takže stráví kratší čas v protisměru. Každopádně u nás jízdu vedle sebe nedoporučujeme. V lepším případě vás řidiči vytroubí, v horším vás počastují sprškou z ostřikovačů. Vysloužit si za to můžete i pokutu.
7. Jízda po chodníku nebo vyjíždění z cyklopruhu
Jedoucí cyklista správně nemá na chodníku co dělat. S kolem na chodník podle zákona můžete jen pokud ho vedete a jedinou výjimkou jsou úseky, ve kterých je pohyb cyklistů po chodníku povolen dodatkovou tabulkou. Ohrožení se zde cítí hlavně chodci, ale v souvislosti s jízdou po chodníku vznikají i rizikové situace pro auta. Chodník, ale i cyklopruh, totiž většinou někde končí a rozjetý cyklista pak často bez jakéhokoliv upozornění sjíždí na silnici přímo před auta.
Pokud na kole vyjíždíte z vyhrazeného cyklopruhu nebo sjíždíte z chodníku na vozovku, dejte ostatním řidičům včas znamení o změně směru jízdy. Respektujte pohyb ostatních vozidel a snažte se přeřazení nenechávat na poslední chvíli.
8. Jízda bez světel a reflexních prvků
Spousta těch, kteří za řídítka usedají pravidelně několikrát týdně, svítí už i přes den. Světla na kole jsou sice povinná jen za snížené viditelnosti, ale mít je rozsvícená dává smysl za všech podmínek. Když během dne vjedete do lesa, pod most, do tunelu stáváte se pro projíždějící auta hůře viditelní. Proto i během dne stojí za to svítit. Světlo je prostě bezpečnostní prvek, který vám může zachránit život.
Základní pravidlo "být viděn" by mělo platit pro všechny účastníky provozu a lze ho podpořit i výběrem vhodného oblečení. Renomovaní výrobci cyklooblečení jako Santini nebo Endura vědí, že reflexní doplňky zviditelňují cyklistu až na 200 metrů, a dbají na to, aby jejich oděvy byly těmito prvky dostatečně vybaveny.