Jak vybrat elektrokolo, které vám perfektně sedne?
V posledních letech prošla elektrokola výrazným vývojem a v České republice zaznamenávají velký boom. Většina světových výrobců jízdních kol dnes nabízí širokou škálu elektrokol, a to jak horských, tak krosových a čím dál častěji i silničních. Jak ale vybrat to správné a neutratit balík za nevyhovující stroj? Poradíme vám.
V jakém terénu budete na elektrokole jezdit?
Při výběru elektrokola se v první řadě zaměřte na to, kde a jak na něm budete jezdit. Pro kratší nenáročné jízdy po městě nebo vesnici je ideální městské elektrokolo. To je rovněž skvělou volbou pro nesportovce a osoby se zdravotním omezením, které ocení snížený rám pro pohodlné nasedání a sesedání z kola. Pro delší vyjížďky a náročnější jezdce doporučujeme vybírat z nabídky krosových či trekingových elektrokol. Ta jsou navržena pro jízdu po zpevněných i nezpevněných stezkách a obvykle jsou vybavena výkonnějšími motory se silnějšími bateriemi. Pro vysokou zátěž v terénu a náročné použití jsou vhodná horská elektrokola (buď celoodpružená kola, nebo modely s přední odpruženou vidlicí).
Jaký typ motoru zvolit?
U elektrokol se dnes rozlišují dva typy motorů podle jejich umístění. U levnějších modelů se používá motor v náboji zadního kola, který v sobě kombinuje solidní spolehlivost, výkon a dojezd za rozumnou cenu. U středových motorů je nabídka výrazně větší, světoví výrobci Bosch, Yamaha i Shimano mají ve svém portfoliu několik typů motorů podle hodnoty točivého momentu. Z právního hlediska musí být výkon maximálně 250 W, ovšem točivý moment u nejvýkonnějších motorů je až 80 Nm. U drtivé většiny elektrokol se středovým motorem se používá plně integrovaná rámová baterie, díky níž má kolo nejlepší těžiště a je tak výborně ovladatelné. Elektrokola se středovými motory Bosch, Shimano a Yamaha dnes tvoří špičku na trhu a uspokojí požadavky i těch nejnáročnějších jezdců.
Dříve se u nejlevnějších elektrokol využíval i motor v předním náboji kola, ale kvůli výrazně zhoršeným jízdním vlastnostem se od tohoto řešení upustilo. Za nás jednoznačně vítězí středový motor díky výborným jízdním vlastnostem a sofistikované podpoře šlapání.
Kolik do elektrokola investovat?
Zásadním kritériem při výběru elektrokola bude zcela jistě také otázka financí. Z našich zkušeností můžeme říci, že slušné elektrokolo lze pořídit od 25 000 Kč. Opravdu kvalitní elektrokola se středovými motory startují na 50 000 Kč. Se zvyšující se cenou dostanete samozřejmě výkonnější motory s lepším osazením kola.
Jak ovlivnit dojezd elektrokola?
Dojezd výrazným způsobem ovlivňuje kapacita baterie, výškový profil a typ povrchu trati, hmotnost jezdce, tlak v pneumatikách, ale nejvíce můžete dojezd ovlivnit vy sami zvoleným jízdním režimem – typem asistence. Jízdní režimy se přepínají na řídítkách a určují, jakým výkonem motor aktuálně pomáhá. Není pravda, že se na elektrokole nenadřete. Zaleží jen na vás, jakou zátěž si dopřejete. A podle toho dojedete úměrně daleko.
Jak maximalizovat životnost baterie?
Životnost baterie se pohybuje v rozmezí 600 až 1 000 nabíjecích cyklů. Po této době je baterie sice stále funkční, ale její kapacita už je pouze zhruba na polovině své původní kapacity. Výhodou je, že baterie elektrokol nemají paměťový efekt, takže je můžete nabíjet i po krátké jízdě. Baterii nikdy neskladujte v mrazu. Pokud elektrokolo nebudete delší dobu využívat, je nutné baterii před uskladněním nabít/vybít na 50 – 60 %. Tím maximálně prodloužíte její životnost.
Poraďte se s odborníky
Stále tápete, zda jste si vybrali správně? Poraďte se s našimi odborníky v prodejnách MOJEKOLO, které najdete po celé České republice (2x Praha, 2x Brno, Pardubice, Ostrava, Kobeřice, Kravaře u Opavy). Pražská prodejna v Záběhlicích a brněnská prodejna na ulici Nové sady jsou dokonce speciálkami pro elektrokola.
Před samotnou koupí nového elektrokola doporučujeme absolvovat krátkou testovací jízdu pod dohledem odborníků. Seznámíte se nejen s kolem, ale především s jeho správným ovládáním.
Motory pro elektrokola
Na závěr se zaměříme na jednotlivé výrobce středových motorů a specifikaci těch nejpopulárnějších. Nebudeme zacházet do detailů, jako je ideální počet zubů u převodníku, který motor je hlučnější anebo má větší odpor. Samotnou kapitolu bychom museli věnovat displejům a ovládacím prvkům. Ale i zde platí, že výrobci BOSCH a SHIMANO tvoří špičku.
Podle nás je nejdůležitější radost z jízdy a pozvolné spínání a vypínání asistence. Projev motoru se dá přirovnat k posilovači řízení ve vašem automobilu. Ani zde nechcete, aby se vám volant při vjezdu do zatáčky splašil anebo vypnul. K tomu je nutné, aby motor dostával co nejvíce dat o tom, jak rychle kolo jede, jakým terénem a jak moc do toho jezdec šlape. Na to je třeba hned několik senzorů a sofistikovaný software. Podpora z motoru by měla nastupovat v poměru 1:1 se šlapáním jezdce, jedině pak je jízda intuitivní, plynulá a radost z ní zaručená.
Ti největší hráči již nabízí opravdu inteligentní řešení, a i ta se snaží dál vyvíjet. Novinkou není ani systém ABS, který zabrání zablokování kol při prudkém brzdění stejně jako ve vašem automobilu.
Ve vývoji jsou motory, které detekují náraz, a nehodu nahlásí na tísňovou linku. Nebo komplexní řešení, které pomocí GPS lokalizace samo zařadí ideální převod, na základě vaší dosavadní jízdy a fyzické kondice – prostě taková automatická převodovka.
Elektrokola budeme potkávat čím dál častěji
Elektrokola jsou nyní v plné síle, a i přes tenčící se skupinu skeptiků můžeme s jistotou říci, že na trhu zůstanou a bude se jim i nadále dařit. Faktem je, že každý, kdo vyjede ráno do práce, do školy nebo na výlet na elektrokole, dělá něco pro sebe i pro životní prostředí. Na rozdíl od všech ostatních, kteří vyjedou za svým cílem autem.
Ať už zvolíte jakékoliv elektrokolo, dbejte na bezpečnost vaši i ostatních. Noste helmu po celý čas jízdy a v městském provozu myslete také na to, abyste byli dobře vidět i pro ostatní.