Jak vybrat cyklistické tretry a proč si je pořídit?
Bota je styčným bodem mezi jezdcem a kolem a výrazně ovlivňuje přenos síly do pedálů. Pokud tedy chcete zvýšit efektivitu šlapání, je na čase pořídit si cyklistické tretry. Jak vybrat boty na kolo, které padnou vám i vašemu jízdnímu stylu?
Proč si pořídit tretry?
Důvodů je několik. Jeden z nich jsme už naťukli v úvodu. Speciální cyklistická obuv vám zajistí optimální přenos síly z nohou do pedálů. Má tuhou podrážku, takže vám při záběru poskytne dostatečnou oporu. Hlavní výhodou je ale možnost využít nášlapné pedály. Do nich se tretra nacvakne a noha zůstane pevně spojená s kolem. Zajistí vám to ideální pozici nohy na pedálu po celou dobu jízdy, možnost zabírat i směrem nahoru a jistotu, že vám noha nezklouzne z pedálu v zátáčce, v prudkém klesání nebo v dešti.
Jaký typ cyklistických treter zvolit?
Aby bota plnila svou funkci a jízda byla nejenom efektivní ale i komfortní, je důležité zvolit tretru, která bude odpovídat vašemu jízdnímu stylu. Vybírat tedy můžete ze 3 základních typů treter na kolo:
— Silniční tretra
Silniční tretry jsou určené k překonávání velkých vzdáleností v závodním tempu. Mají extrémně tuhou podrážku, aby byl přenos síly co nejefektivnější. U dražších modelů se dokonce podešev dělá z karbonu, který je lehký a pevný zároveň. Extrémní tuhost boty, ale znamená i extrémní diskomfort při běžném chození. Takže počítejte s tím, že v silničních tretrách toho moc nenachodíte. Jsou to prostě boty dělané hlavně na výkon. Tomu je uzpůsobené i zapínání. Setkáte se u nich se suchými zipy, přezkami nebo s utahovacími kolečky. Ta jsou mezi výkonnostními jezdci obzvlášť oblíbená. Za prvé perfektně fixují nohu v botě a za druhé se utažení dá snadno regulovat i za jízdy.
— MTB tretra
MTB tretry jsou boty na horské nebo krossové kolo. Mají o něco měkčí podrážku, než tretry silniční, a rozdíl je i v tom, že je podrážka vybavena hrubším vzorkem. To proto, aby se v nich dalo chodit v terénu. Vzorek má zajistit dostatečnou přilnavost v situacích, kdy potřebujete kolo přenést přes překážku, nebo vytlačit tam, kam to ze sedla už prostě nedáte. Jak podešev, tak svršek MTB treter zvládnou méně šetrné zacházení a poměrně dobře odolávají kamenům, blátu a vodě. Upínání je obdobné jako u silničních treter.
— Rekreační tretra
Cykloturistické tretry jsou boty dělané pro rekreační jezdce. Podešev je ohebnější. Zpevněná je jen v oblasti zámků (tzv. kufrů), které se nacvakují na pedál. Kufry jsou oproti silničním nebo MTB tretrám zapuštěné hlouběji do podešve. Nepřekážejí při chůzi, takže v nich zvládnete prohlídku památek i menší pěší túru. Rekreační tretry svým vzhledem připomínají běžnou outdoorovou obuv na šněrování.
— Zimní tretry
Pro jezdce, kteří se ani uprostřed zimy nechtějí kola vzdát, existují speciální zimní tretry se zateplením. Často mají i vyvýšenou vnitřní vystélku, která před chladem chrání i kotníky. Do mírných zim a na občasné ježdění v chladu si ale nemusíte kupovat speciální boty. Stači na letní tretry nazout návleky a noha bute v teple.
Velikost treter a kompatibilita s pedály
Bota musí na noze perfektně sedět. Silniční tretry by měly co nejpřesněji kopírovat tvar chodidla, u těch rekreačních si můžete dovolit volnější střih. V každém případě si dejte pozor na to, aby se vám při chůzi tretra nevyzouvala z paty. Při jízdě byste přišli o hlavní benefit nášlapů – schopnost zabírat i při pohybu nohy vzhůru. Myslete i na to, že nohy při delší jízdě chtě nechtě natékají, proto vybírejte botu o cca 0,5 cm větší.
Při jízdě tvoří cyklistická tretra s pedálem jeden celek, v obchodě se ale bota i pedály kupují zvlášť. Na každé tretře najdete otvory pro uchycení tzv. kufrů, zarážek, kterými se bota fixuje k pedálu. Podle počtu otvorů pak poznáte, jestli bude bota pasovat na pedál, který máte.
Kufry na MTB a rekreační boty se většinou montují na dva šroubky. Bota na obrázku vlevo dole má dvě polohovatelné řady matic pro nalezení optimální pozice nohy na pedálu. U silničních treter je to složitější. Mohou využívat i jiné systémy, takže na podrážce bývají otvory na šroubky tři (viz obrázek vpravo dole). Setkáte se ale i s univerzální silniční botou, která bude mít jak dvoušroubkový, tak tříšroubkový systém uchycení kufrů. Kompatibilitu boty s pedálem si vždycky předem ověřte a pokud si nebudete jistí, jestli si tenhle pedál bude s touto botou rozumět, zeptejte se našeho prodejce přímo v obchodě nebo nám zavolejte na infolinku Mojekolo.
Kompatibilitu se řeší i v rámci kol. Pokud máte silničku i bike a nechcete si kupovat dvoje tretry, sáhněte raději po MTB variantě. MTB tretry jsou univerzálnější a v pohodě se s nimi dá jezdit i na silničce. Naopak v extrémně tuhých silničních tretrách bez vzorku na podrážce se budete jen horko těžko škrábat s kolem do kopce, až vás prudké stoupání v terénu vyžene ze sedla.
Rady a tipy při výběrů cyklistických doplňků:
Jak vybrat cyklistickou helmu?
Helma je na kole povinná jen do 18 let, ale ani dříve narození by se neměli do provozu bez přilby pouštět. V kritickém okamžiku vám cyklistická helma může zachránit život. A to už stojí za tu investici. Pojďme tedy najít ideální helmu pro vás.
5 základních kritérií pro výběr blatníků na kolo
Chrání vaše kolo, chrání vás, chrání parťáka za vámi, přesto jste na jejich adresu už určitě slyšeli stovky posměvačných poznámek. Řeč je o blatnících. Je asi pravda, že kolu na atraktivitě moc nepřidají, ale když prší nebo napadne mokrý sníh, tak si i největší odpůrci v duchu vyčítají, že je zrovna nemají. Takže pokud řešíte hlavně funkčnost a ne styl, tady je 5 základních kritérií pro výběr blatníků na kolo.
5 zásadních parametrů při výběru světla na kolo
Mít světlo na kole se vyplatí nejen za snížené viditelnosti, ale za všech okolností. Od rána do večera. Od podzimu do léta. Jde přece o vaši bezpečnost. Pojďme si posvítit na nejdůležitější parametry při výběru světla na kolo.