Jak ovládat elektrokolo: Základní funkce a ovládací prvky e-biků s motory Bafang, Shimano, Panasonic a Bosch
Elektrokolo je už běžnou součástí cyklistiky a jejich trend je dlouhodobě na vzestupu. Pokud i vy plánujete nákup e-biku, ale máte strach, že si s tou elektronikou nebudete rozumět, zůstaňte v klidu. V tomto článku vám ukážeme úplné základy ovládání elektrokola, abyste mohli rovnou nasednout a jet.
Téma jsme zpracovali i ve formě videa:
Obecně o ovládání elektrokol
Výrobců motorů je samozřejmě hodně, my se zaměříme na čtyři nejrozšířenější pohony: Bafang, Shimano, Panasonic a Bosch. Než se vrhneme na detaily, sluší se říct, že nepopíšeme všechny typy motorů a každý ovladač, který ten či onen výrobce pro e-biky produkuje. Pro pochopení základního ovládání to však nevadí, protože ovládací prvky všech systémů mají hodně podobnou logiku.
Levnější elektrokola budou mít základnější ovladače, jejichž displej může připomínat starý tetris, případně nebudou mít displej vůbec. Dražší e-kola vám nabídnou vymazlenější ovladače, kvalitnější displeje a více funkcí. Ke většině motorů existují i speciální appky do telefonu, ve kterých můžete sledovat jízdní data a měnit různá nastavení. Aplikacím se ale pověnujeme v jiném článku.
První věc, kterou hledejte, když přijdete k elektrokolu je zapínací tlačítko. Najdete ho buď na dálkovém ovladači na řídítkách, nebo na horní rámové trubce. Tohle platí pro všechna elektrokola, bez ohledu na značku motoru, který je pohání.
Ovládání elektrokol s motory Bafang
Elektrokola s motory Bafang mají vždycky nějaký displej a jejich ovladače jsou si hodně podobné. Bez ohledu na typ. Výhodou tedy je, že když se naučíte používat jeden ovladač, umíte ovládat i všechny ostatní. Zapínací tlačítko najdete na řídítkách na dálkovém ovládání mezi tlačítky nahoru/dolů. Přidržte ho, aby najela obrazovka. Na ní uvidíte režimy přípomoci, které měníte tlačítky nahoru/dolů. Navolte ideálně základní režim Eco a můžete jet.
— ovladač a displej Bafang
Bafangy nabízí celkem 5 módů podle síly přípomocí: Eco, Tour, Speed, Speed+ a nejsilnější Boost. Samozřejmostí je i režim Walk, který vám pomáhá v případě, že musíte kolo z nějakého důvodu tlačit, třeba do kopce. Při volbě jízdních módů nezapomínejte, že kolo má i přehazovačku, takže ve stoupání nejdříve podřaďte na lehčí převod, až pak volte silnější režim.
Na displejích Bafang najdete i další důležitá data jako ujeté kilometry, předpokládaný dojezd, kadenci šlapání, spálené kalorie atd. Jejich zobrazení přepínáte krátkým stisknutím spouštěcího tlačítka. Stav baterie indikuje ikonka v pravém horním rohu displeje, která svítí na obrazovce nepřetržitě. Pro lepší čitelnost si můžete zapnout i silnější podsvícení přidržením tlačítka nahoru.
Ovládání elektrokol s pohonem Shimano
Shimano má vždycky nějakou obrazovku, buď jako součást dálkového ovladače, nebo jako samostatný displej u představce. Kolo s motorem Shimano se zapíná samostatným tlačítkem nejčastěji na rámu kola. Ovladač nabízí jen dvě tlačítka pro volbu nahoru a dolů, tím měníte režimy přípomoci elektromotoru: Eco, Trail a Boost. Dlouhým stiskem tlačítka dolů zapnete režim Walk, pro případ, že na kole nejedete, ale vedete ho.
— ovladač Shimano má tlačítka u gripu a displej uprostřed řídítek
Kromě zvoleného režimu, nabízí displej Shimano i možnost zobrazit ostatní jízdní data. Tlačítko je však trochu nešťastně na spodní straně displeje až u představce, takže mačkat ho za jízdy není ani komfortní, ani bezpečné. Jízdní data proto studujte spíše během zastávek. Stav baterky svítí vlevo nahoře na displeji pořád.
Ovládání elektrokol s motorem Panasonic
U Panasonicu je to poměrně jednoduché. Na nových elektrokolech s motory Panasonic se setkáte jen s jedním typem ovládací jednotky. Jde o ovladač na řídítkách s integrovaným barevným displejem. Má na sobě nepřehlédnutelné zapínací tlačítko plus několik dalších.
— ovladač Panasonic na kole Crussis, ta mají kromě zapínacího tlačítka na ovladači i samostatné tlačítko pro zapnutí baterie (viz zelené tlačítko na rámu)
Dvěma největšími tlačítky volíte režimy přípomoci nahoru a dolů (Eco, Standard, High a Auto), jedním menším, které je umístěno mezi nimi, přepínáte jízdní data jako celkový nájezd, dojezd, kadence šlapání atd. Na horní straně ovladače vedle zapínání je tlačítko pro změnu intenzity podsvícení displeje a na spodní straně ovladače máte čudlík pro zapnutí asistenčního módu Walk, pro případy, kdy kolo vedet (třeba do prudkého výjezdu z vaší garáže nebo sklepa).
Specialitou kol Crussis, která systémy Panasonic hojně využívají, je ještě zapínací tlačítko na baterii, takže nejdříve spouštíte baterku, až pak celé kolo tlačítkem na ovladači.
Ovládání elektrokol s motorem Bosch
Nejširší rodinu ovladačů má asi Bosch. Na elektrokolech s e-bike systémy Bosch potkáte několik typů ovládacích jednotek a displejů. Ty nejminimalističtější pracují jen se systémem barevných LEDek, které indikují zvolený režim a stav baterie. Mohou mít podobu buď samostatného panelu na horní rámové trubce s malým dálkovým ovládáním na řídítkách, nebo je na řídítkách tzv. LED Remote, tedy ovladač s integrovaným LED panelem.
— vlevo: ovladač LED Remote ve verzi na řídítka s přídavným displejem Kiox 300; vpravo: ovladač LED Remote ve verzi na rámové trubce s malým ovladačem na řídítkách
Zapínací tlačítko je buď na panelu na rámu, nebo v případě LED Remote na horní straně ovladače. Po spuštění se rozsvítí LEDky. V obou případech zobrazuje sloupec světle modrých LEDek stav baterie a podsvícený "oblouček" indikuje zvolený režim. Zelená znamená ECO, modrá Tour+, fialová eMTB a červená TURBO. Režimy přepínáte standardně tlačítky nahoru/dolů a přípomoc WALK pro případ, kdy kolo vedete, spustíte přidržením tlačítka "dolů". Žádné další údaje na těchto ovladačích nenajdete. Až po spárování kola s aplikací eBike Flow si můžete jízdní data procházet v telefonu.
Setkat se můžete i s ovladačem Purion 200, což je obdoba LED Remotu, ale místo LEDek má malý displej. Zapíná se stejně jako LED Remote a kromě stavu baterie a zvoleného režimu z něho vyčtete i všechna data o jízdě. Rozšířením základního LED Remotu je pak displej Kiox u představce. Má podobu plnohodnotné navigace a vyčtete z něho všechny potřebné údaje a po spárování s telefonem si na něj z aplikace eBike Flow můžete přenášet i zvolenou trasu.
Výhodou ekosystému Bosch je jeho kompatibilita. Jednotlivé ovladače spolu dokážou komunikovat, takže pokud si koupíte kolo s LED Remotem, můžete si k němu časem dokoupit třeba Kiox a užívat si všechny výhody, které velký barevný dispolej nabízí.
Související články:
Elektrokolo nejede samo aneb jak dávkovat sílu asistence elektromotoru
Elektrokolo je jako každé jiné kolo. Má sice motor, ale jede, jen když se na něm šlape. Úkolem elektromotoru v e-biku totiž není šlapání převzít, ale ulehčit vám ho. Jak moc? To záleží na zvoleném stupni asistence (přípomoci). Každé elektrokolo jich má několik. Jak je volit, abyste nepřetěžovali nohy, komponenty a zbytečně neplýtvali energií v baterii?
Prodlužte si dojezd elektrokola aneb jak jezdit, abyste neplýtvali energií
Řidiči řeší spotřebu benzínu, jezdci na elektrokolech zase ubývající čárky na ukazateli dobití baterie. V souvislosti s elektrokoly je dojezd asi nejčastěji skloňovanou veličinou. Ovlivňuje ho výškový profil trati, povrch, váha jezdce, protivítr, obuté pláště, zvolený stupeň asistence a spousta dalších faktorů. Co tedy dělat a co nedělat, abyste na elektrokole dojeli co nejdál?
Cyklistické dilema: Potřebuju elektrokolo, nebo je pro mě spíš klasika?
Vyplatí se investovat do elektrokola? Nebo zůstat věrný klasice bez motoru? Před tímto dilematem stojí spousta cyklistů nejenom u nás v Mojekolo prodejnách. Ideální by bylo mít oboje, ale ne každý má dostatek financí nebo skladovacích prostor a ne každý by obě kola uměl plně využít. Pojďme se tedy podívat na hlavní rozdíly mezi elektrokoly a „biokoly“. Pro koho je e-bike nejlepší volbou? Jaké jsou výhody a nevýhody obou variant?