Jak a proč přejít na bezdušový systém. Výhody, nevýhody, návod
Bezdušový systém se v poslední době těší velké oblibě zejména mezi bikery a přes gravel se postupně dostává i do segmentu silniční cyklistiky. Není se čemu divit. Bezdušový systém funguje opravdu spolehlivě a běžné defekty do cca 6 mm, které byste už museli řešit lepením nebo výměnou duše, zacelí tmel v plášti.
Plusy a mínusy bezdušového systému
Výhody ocení hlavně ti (ne)šťastlivci, kterým se daří pravidelně chytnout defekt, ale praktické jsou bezdušáky i proto, že dovolují jezdit nižší tlaky a jsou celkově lehčí než bežné kolo s duší.
+ Eliminace běžných defektů, které tmel za jízdy spolehlivě zalepí
+ Lepší trakce a přilnavost v terénu, protože plášť bez duše je podstatně poddajnější
+ Nižší celková hmotnost, díky absenci duše
+ Možnost jezdit nižší tlaky, a tudíž větší pohodlí
+ Nehrozí procvaknutí duše o ráfek při nižších tlacích
– Složitější instalace
– Náročnější oprava větších defektů, které tmel nedokáže zalepit
Jak přejít na bezdušový systém aneb co budete potřebovat?
Přechod z duše na bezduši má svá specifika. V první řadě se ujistěte, že je váš ráfek tzv. tubeless ready (hledejte označení TLR, TR, TLE). Patka takových ráfků je speciálně přizpůsobená pro bezdušový provoz. I pláště musí být tubeless ready. Takový plášť mívá kevlarovou patku a strukturu upravenou tak, aby z něj neunikal vzduch.
Pokud máte TR ráfek i TR plášť, stačí k přechodu pár nezbytných doplňků:
— Tubeless páska
Pokud ráfek nemá z výroby tubeless pasku, která dodatečně utěsní niply, bude třeba ji dokoupit. Páska by měla být o cca 2 mm širší než vnitřní šířka vašeho ráfku.
— Ventilky
Bezdušové ventilky vybírejte podle vnitřního profilu ráfku, aby dobře těsnily a držely tlak.
— Tmel
Tmel, mezi cyklisty známý pod označením "mlíko", může být ze startu hustější. Usnadní vám to první nasazení samotného pláště na ráfek. Začátečníkům doporučujeme pořídit tmel v lahvíčce s aplikátorem přímo do ventilku.
— Praktická bezdušová sada
Existují i bezdušové sady, ve kterých najdete vše potřebné pro konverzi z duše na bezduši.
Náš konverzní kit:
1. Zapletené kolo FULCRUM
2. Tmel CONTINENTAL RevoSealant
3. Silniční plášť CONTINETAL GrandPrix 5000 AllSeason TR
4. Dílenská pumpa SKS Air-X-Plorer Digi 10.0
5. Bezdušová páska CONTINENTAL
6. Bezdušový ventilek NO TUBES
7. Montpáky CONTINENTAL MTB
Konvertujte k tubeless v 6 krocích
Pokud máte v garáži kvalitní dílenskou pumpu nebo kompresor, zvládnete přechod na bezduše i doma. Stačí postupovat podle těchto 6 kroků:
— Pokud nemáte v ráfku tubeless pásku, očistěte a odmastěte ráfek a pásku nalepte. Lepí se po celém obvodu, přes díru na ventilek ideálně ve dvou vrstvách. Páska musí být napnutá a přiléhat k ráfku. Dejte si záležet. Jen precizně nalepené páska bude spolehlivě těsnit. V místě pro ventilek nakonec vyřízněte dírku nožíkem.
— Následně nainstalujte ventilek. Aby dokonale těsnil, pořádně ho dotáhněte.
— V dalším kroku je potřeba nasadit plášť na ráfek (viz vlevo dole). Pokud máte tmel s aplikátorem, můžete plášť nasadit celý. Pokud láhev s tmelem aplikátor nemá, nechte si kousek pláště nenasazený, abyste měli místo pro nalití "mlíka" (viz vpravo dole).
— Přichází na řadu lití "mlíka". Jak jsme naznačili v předchozím kroku, můžete to provést dvěma způsoby. Buď lít tmel přímo do pláště přes kus nenasazeného pláště, nebo nahodit plášť úplně a "mlíko" vlévat přes ventilek. Pomoct si můžete stříkačkou s hadičkou, ale tmely od SKS Germany nebo Continental mají na lahvičce praktický aplikátor, takže tmel se dá vlévat přímo z lahve. Jak ukazují fotky níže, my jsme lili tmel přes ventil. Jeho vnitřní část jsme vyšroubovali nástrojem přiloženým k ventilkům, aplikovali tmel a znovu sešroubovali ventilek do kupy.
— Na řadě je pumpování. Plášť hustěte kompresorem nebo kvalitní dílenskou pumpou, která umí dodat najednou dost vzduchu, aby zaskočila patka. Pokud nechce zaskočit, natřete ji mýdlem. Většinou to pomůže.
— Když máme nahuštěno, roztočte kolo a zatřeste s ním, aby se tmel dostal všude. Potom nechte kolo ležet pár minut na jedné i na druhé straně. Tmel se tímto způsobem usadí i u patky a v bočnici pláště.
Ježdění s bezdušovým systémem
Je možné, že prvních pár dní nebudou kola těsnit tak, jak jste byli zvyklí u klasické duše. Nenechte se odradit. Až se "mlíko" dostane v plášti úplně všude, bude plášť krásně držet tlak.
Samotný provoz je v bezproblémový a v podstatě bezudržbový. Tmel umí zalepit defekty do cca 6 mm a když ho budete přibližně co půl roku dolévat, bude sytém fungovat. Pro případ většich defektů mějte v záloze opravné knoty, případně náhradní duši. Třeba ultralehkou a ultraskladnou od Tubolito. A pokud jezdíte opravdové palby v terénu, zvažte použití vložek do ráfku Pepi's Tire Noodle. Ty zabrání procvaknutí pláště o ráfek.