Dojezd, kapacita, životnost a vše, co chcete vědět o bateriích pro elektrokola
Co znamenají Wh, Ah a další hodnoty? Jak baterie ovlivňuje dojezd? Jakou má životnost a jak se o ní starat? Do jednoho článku jsme sepsali všechno, co jste kdy chtěli vědět o akumulátorech pro elektrokola, ale neměli jste se koho zeptat.
Typy akumulátorů
Do prvních elektrokol, která se začala před lety objevovat na trhu, montovali výrobci olověné akumulátory. Byly sice levné, ale hodně těžké. Celková hmotnost elektrokola s olověnou baterií se pak často přehoupla přes 30 kg. A body, které olověné akumulátory ztrácely na váze, nenahnaly ani na životnosti ani na kapacitě. Proto se rychle začal hledat lepší materiál.
Většina dnešních elektrokol je už vybavena moderními bateriemi na bázi lithia. Jako první se začaly používat lithium-iontové články (Li-Ion), pak lithium-polymerové (Li-Pol) a taky lithium-železo polymerové (LiFePO4). Výhodou lithiových baterií je dobrý poměr cena/výkon a taky to, že nemají tzv. paměťový efekt, kterým vás někteří odpůrci elektrokol budou strašit.
Co je to paměťový efekt? Koluje rozšířený mýtus, že když dáte nabít baterii dříve, než je úplně vybitá, akumulátor si jako výchozí stav zapamatuje hodnotu, na které začalo nabíjení a pak není ochoten vydat celou svou kapacitu, ale jen její část. Je to samozřejmě nesmysl.
Tohle platilo možná kdysi u nikl-metal hydridových baterií (NiMh), ale moderní baterie na bázi lithia si žádají úplně jiné zacházení. Výrobci u nich dokonce doporučují dobít elektrokolo po každé, třeba i krátké jízdě, a držet akumulátor nabitý i v době, kdy kolo nepoužíváte (třeba v zimě).
Životnost baterie
Životnost baterie se uvádí v počtu nabíjecích cyklů, které je baterie schopna absolvovat, než začne být pokles kapacity citelný. Odhadovaná průměrná životnost moderních Li-Ion nebo Li-Pol baterií je 600 až 1000 plných nabíjecích cyklů. Při běžném užívání ale baterie snese mnohem více nabíjení, protože při každém dobíjení neprodělává plný nabíjecí cyklus. To znamená, že počet nabíjení, které baterie zvládne, a doba, po kterou vám bude sloužit, se výrazně prodlužují.
Jak pečovat o baterii a prodloužit životnost?
Každá baterie časem ztrácí svoji kapacitu. Tomu se nevyhnete. O správné nabíjení a vybíjení se za vás stará "battery management system – BMS", ale pokud chcete, aby akumulátor vydržel co nejdéle, budete se o něho muset starat i vy.
Základ je dodržovat těchto 5 pravidel:
1. Nevybíjejte baterii na nulu
2. Dobíjejte akumulátor po každém ježdění
3. Když nejezdíte, skladujte baterii nabitou na 60 % (3 čárky z 5)
4. Nevystavujte baterii extrémním teplotám
5. Chraňte akumulátor před nárazy nebo pádem
Kapacita baterie a dojezd
Kapacita uváděná ve watt-hodinách (Wh) je hlavní parametr baterie. Vypočítáte ho ze základních parametrů akumulátoru např. napětí 36 V x kapacita 17,5 Ah = kapacita 630 Wh, což je hodnota, která se u horských elektrokol pomalu stává standardem.
Jedna watthodina (1 Wh) odpovídá práci stroje s příkonem jeden watt (1 W) po dobu jedné hodiny. Jak dlouho tedy vydrží baterie na kole fungovat? Vydělte kapacitu příkonem a získáte teoretickou výdrž. Baterie o kapacitě 630 Wh na kole s motorem s příkonem 250 W tak teoreticky bude schopna běžet přibližně 2,52 hodiny.
Z hodnoty Wh se dá zhruba odvodit i dojezd elektrokola. Online kalkulátor dojezdu vypracovala pro svoje motory a baterie firma Bosch, ale výsledky se dají vztáhnout i na ostatní značky motorů. Orientačně platí, že na ujetí 1 km při standardních podmínkách je třeba cca 4,5 Wh. Teoretický dojezd kola s 630Wh baterií tedy bude cca 140 km (630 Wh/4,5 Wh=140 km).
Na celkový dojezd mají samozřejmě vliv i výškový profil trati, povrch, po kterém jedete, vaše váha, protivítr, obuté pláště, zvolený stupeň asistence a spousta dalších faktorů. Výše uvedené hodnoty proto berte jen jako orientační údaj, který vám pomůže při výběru elektrokola.
Při samotné jízdě pak propočty provádí a každou vteřinu aktualizuje cyklopočítač, takže vy budete moct bezstarostně proplouvat krajinou. Přejeme šťastnou cestu.