5 zásadních parametrů při výběru světla na kolo
Za snížené viditelnosti patří světla do povinné výbavy a podle zákona je musíte mít na kole. Je to bezpečnostní prvek, kterým ostatním účastníkům provozu jasně říkáte: „Bacha, jsem tu taky!“. A to je informace, kterou stojí zato vysílat do světa jak v noci, tak přes den. Mít světlo na kole se prostě vyplatí za všech okolností. Od rána do večera. Od podzimu do léta. Jde přece o vaši bezpečnost. Pojďme si posvítit na nejdůležitější parametry při výběru světla na kolo.
1. Určení
Před koupí světla na kolo si rozmyslete, kdy a kde budete potřebovat na kole svítit. Pokud budete světlo používat na denní svícení nebo jen pro večerní dojezdy domů po osvětlených komunikacích a cyklostezkách, budou vám stačit bezpečnostní světla – blikačky. Vpředu bílá, vzadu červená se postarají o to, aby vás viděli ostatní. Nezaručí vám však, že budete zpoza řídítek na cestu sami dobře vidět.
Pro časté noční ježdění po neosvětlených komunikacích nebo v terénu volte výkonnější přední světlomety. Drtivá většina dnešních světlometů využívá LED diody, protože jsou malé, lehké, energeticky nenáročné a taky výkonné.
2. Svítivost a světelný kužel
Při výběru světla na kolo sledujte i svítivost. Ta je vyjádřena hodnotou lumenů (lm). Obecně platí, že čím více lumenů, tím více světla. Blikačky mívají svítivost do 100 lm. Světla na noční ježdění by měla mít alespoň 300 lm.
Noční jezdce by měl zajímat i tvar světelného kuželu, který světlo produkuje. Pro jízdu po zpevněných cestách stačí dlouhý a úzký kužel světla. V terénu oceníte širší kužel světla. Zvětší se vám periferní vidění a lépe najdete ideální stopu mezi nerovnostmi.
Možnost volby různých kuželů světla nabízí i některé čelovky. Jejich výhodou je pohyb světla kopírující pohyb hlavy. Svítíte vždy tam, kam se díváte. V kombinaci s běžným světlem na řídítkách dosáhnete ideální viditelnosti napřímo i při pohledu do stran. Jen se hůře upevňuji na helmu.
3. Způsob uchycení
Většina předních světel se připevňuje na řídítka. U blikaček se většinou první i každá další montáž obejde bez nářadí. Světlo na řídítka připevníte jednoduše pomocí silikonového upínacího poutka. Stejným způsobem je řešeno uchycení zadních blikaček. Ideálním místem pro zadní světlo je sedlovka. A když je sedlovka krátká, dá se zadní světlo zaháknout sponou o bundu, batoh nebo ponožku.
Větší, výkonnější a těžší přední světlomety mívají bytelnější držák, aby světlo vlivem vibrací neměnilo nastavený směr svícení. Kromě řídítek se dá přední svítilna připevnit i na helmu. Výhody jsme už zmínili u čelovek – světlo jde tam, kam hlava.
Zvláštní pozornost si zaslouží produktová řada PWR od Knogu. Obsahuje třeba přední světlo PWR Mountain 2000L s integrovanou powerbankou, prodlužovací kabeláž Bike Extension Mount a držák na helmu. Samotné světlo se skládá z vyměnitelné světelné hlavice a z powerbanky, kterou se dá využít pro dobíjení jiných zařízení. Dokoupit si můžete i popruh na hlavu, ke kterému připojíte hlavici a vznikne čelovka, nebo další praktické příslušenství.
4. Způsob napájení a dobíjení
Podle frekvence, s jakou budete světlo na kole využívat, volte i způsob napájení. Na občasné blikání si vystačíte i se světly s jednorázovými bateriemi. V režimu blikání dokážou běžet i desítky hodin, takže příležitostným jezdcům mohou vystačit i na několik sezón.
Pokud ale na kole jezdíte častěji, nebo svítíte i ve dne kvůli větší bezpečnosti, volte světla s integrovanou dobíjecí baterkou. Je to ekologičtější a praktičtější, než pořád kupovat nové baterky. Dobíjecí světla mívají v balení speciální nabíječku nebo je ve fabrice vybavili USB portem.
5. Vzhled
Často ani ten nejracionálnější důvod a nejpraktičtější vychytávka nejsou dostatečnými argumenty pro koupi toho či onoho světla. Jasně, světlo má být funkční, ale musí se nám líbit. Co si budeme povídat, vybíráme očima.