TEST: Karbonová kola Fulcrum Wind 42 DB – kola dělají kolo
Pokud se pohybujete v cyklistické komunitě, určitě víte, že jedním z nejzásadnějších upgradu silničního kola jsou karbonová zapletená kola. Nižší hmotnost, lepší akcelerace, efektivnější udržování rychlosti – to vše zní jako ideální recept na větší požitek z jízdy. Když jsem se konečně rozhodl pro upgrade, volba padla na Fulcrum Wind 42 DB. Vyplatilo se to? To prozradí náš tester Martin...
Design a zpracování
Na první pohled působí kola velmi decentně. Žádné křiklavé nápisy, ale minimalistický vzhled a elegantní profil. Pokud hledáte sadu, která dodá kolu šmrnc, aniž by vypadalo jako reklama, je skvělou volbou právě Fulcrum. Design se hodí prakticky na jakékoli silniční či gravel kolo, a právě to byl i jeden z důvodů, proč jsem si je vybral.
Kola jsou navržena s důrazem na rovnováhu mezi výkonem a komfortem. Fulcrum Wind 42 DB zaručují plynulé ovládání a velkou univerzálnost. Nejsou určena jen pro silniční cyklistiku, ale zvládnou i lehký terén (ASTM kategorie 2), což z nich dělá ideální volbu i pro jezdce, kteří se nechtějí omezovat jen na asfalt.
Proč právě Wind 42?
Při výběru jsem se rozhodoval mezi modely Speed a Wind, rovněž jsem zvažoval výšku ráfků – zda zvolit 57 mm nebo 42 mm. Nakonec rozhodla příznivější cena modelu Wind a fakt, že je časem plánuju využívat nejen na silniční kolo, ale i na gravel. Výška 42 mm se jeví jako ideální kompromis – aerodynamika je lepší než u nižších ráfků, ale zároveň to nevěstí problémy při silném bočním větru.
Model Wind 42 DB zdědil několik technologií z nejvyšší modelové řady Speed, což se projevuje na perfektním pocitu z jízdy. Ovládání se podle výrobce zlepšilo o 21 % a reaktivita o 5 %, což z nich dělá kola ideální nejen pro silniční cyklistiku, ale i do lehkého terénu.
Obutí a první dojmy
Po koupi jsem kola osadil 28 mm bezdušovými plášti Continental Grand Prix 5000. Zde potěší fakt, že ráfky jsou bez vnitřních otvorů pro dráty, což znamená, že není třeba dokupovat žádné pásky, stačí jen ventilky, tmel, kvalitní pumpa (kompresor) a máte hotovo. První jízda? Rozdíl jsem cítil okamžitě!
Oproti mým předchozím hliníkovým kolům byla akcelerace citelně lepší, rychlost se udržovala s menším úsilím a celkový pocit z jízdy byl hladší a komfortnější. Kola mají skvělé jízdní vlastnosti, jsou tichá a stabilní. Při bočním větru je sice cítit jemné nárazy, ale nic dramatického – u 57 mm ráfků by to bylo pravděpodobně mnohem výraznější.
Nový design odráží moderní identitu značky Fulcrum – minimalistické, ale zároveň funkční zpracování obsahuje nové ikony, které poskytují technické informace o produktu.
Hmotnost a výkon
Sada zapletených kol Fulcrum Wind 42 DB váží 1510 g, což je o 200 g méně než moje předchozí hliníková kola. Rozdíl je cítit zejména při zrychlování a jízdě do kopce – kolo je živější a pohotovější. Pokud hledáte kola, která vám pomohou udržet vysoké tempo bez zbytečné námahy, Wind 42 jsou výbornou volbou.
Během testování jsem se rozhodl porovnat efektivitu těchto kol i na segmentech v aplikaci Strava. Na 2,4 km úseku v přibližně stejných podmínkách v obou případech při rychlosti 35,7 km/h. Při jízdě na karbonových kolech Fulcrum Wind 42 jsem měl výkon 254 W, zatímco na hliníkových kolech jsem musel vynaložit až 330 W. Na dalším měřeném kilometrovém segmentu při rychlosti 36,7 km/h jsem na karbonových kolech měl výkon 186 W, zatímco na hliníkových při stejné rychlosti byl výkon 224 W. Tento rozdíl naznačuje, že karbonová kola vyžadují méně energie na udržení rychlosti, což znamená efektivnější jízdu a nižší zátěž pro nohy při delších výjezdech.
Jasně, jde jen o můj individuální test v reálném prostředí, takže menší odchylky způsobené větrem či mírnou změnou okolních podmínek mohly sehrát roli. Přesto se mi zdá rozdíl v potřebném výkonu natolik výrazný, že dobře ilustruje jasné benefity karbonových kol v praxi.
Všestrannost nade vše
Jedním z faktorů, proč jsem se rozhodl pro tato kola, byla i jejich vnitřní šířka ráfku 23 mm. To umožňuje použití širších plášťů, takže nejsou jen čistě silničním řešením. V případě potřeby mohu obout i 45mm gravel pláště a vyrazit i na štěrk. Pokud tedy hledáte kola, která zvládnou více než jen asfalt, Wind 42 mají určitě co nabídnout.
Finální verdikt
Po několika stovkách kilometrů mohu s čistým svědomím říci, že upgrade na karbonová kola stál za to. Karbonová kola Fulcrum Wind 42 DB nabízejí výborný poměr ceny a výkonu, jsou rychlá, stabilní a všestranná. Pokud přemýšlíte nad investicí do nových kol a chcete něco, co posune vaše kolo o úroveň výše, sada kol Wind 42 určitě stojí za zvážení.
+ Výborný poměr cena/výkon
+ Skvělá akcelerace a efektivní udržování rychlosti
+ Nízká hmotnost (1510 g)
+ Možnost použití na gravel (vnitřní šířka ráfku 23 mm, kompatibilita s až 45 mm plášti)
+ Bezdušová kompatibilita bez potřeby pásky do ráfku
+ Nosnost kol 120 kg
– Vyšší pořizovací cena
– Hliníkový výplet bez aero drátů
![]() |
TESTER: Martin Behro |
Mohlo by vás zajímat:
TEST: Gravelová sada Shimano GRX Di2 aneb budoucnost patří elektrice
Popularita elektrického řazení rapidně roste, nejen na silničních kolech. Shimano GRX Di2 je špičková sada navržená speciálně pro gravely. Presnosť, spoľahlivosť, jednoduché ovládanie aj odolnosť v náročných podmienkach – to všechno výrobce slibuje. „Po testovaní a ježdění v náročných zimných podmínkách, můžu říct, že ve srovnání s mechanickou sadou jde o obrovský krok vpřed,“ konstatuje náš tester Martin.
TEST: Gravel Lapierre Crosshill CF 7.0 letí po štěrku i v terénu
Gravel segment se neustále vyvíjí a Lapierre pro letošek přinesl atraktivní novinku – karbonový model Crosshill CF 7.0. Hned po uvedení na trh po něm skočil Martin, markeťák Mojekolo.sk, bývalý Mistr EU v cyklotrialu a trenér týmu CTK Záriečie, aby zjistil, jaký je. Po více než 1 200 km v různých podmínkách potvrzuje, že jde o mimořádně podařený gravel bike, který letí po štěrku i v terénu. Více prozradil v testu…
Když kolo vydává divné zvuky... 5 možných příčin a jak je odstranit
Klepání, praskání, skřípání, lupání a jiné divné zvuky... asi každý cyklista už to na kole zažil. Je to nejen otravné, ale hlavně potenciálně nebezpečné. Pro kolo a někdy možná i pro jezdce. Většinou jsou totiž nejrůznější pazvuky signálem, že je s kolem něco špatně. Pojďme se podívat na nejčastější zdroje znepokojivých zvuků na kole a způsoby, jak se jich zbavit.