TEST: Bikepackingové brašny SKS Explorer EXP v rukách bikepackerů z Bikepacking.cz
Podsedlovka, rámovka a rolovací brašna na řídítka – to je taková svatá bikepackingová trojice. Sadu těchto brašen má v nabídce i SKS Germany a nás zajímalo, jak obstojí na kolech těch nejpovolanějších. Bikepackingové brašny SKS Germany Explorer EXP. jsme tedy poslali na test do redakce Bikepacking.cz, kde se jich ujal Lukáš Soumar. Že vám to nic neříká? Stačí pogooglit a zjistit, že cyklo brašny jsou Lukášovým denním chleba, a že SKS je v rukách fundovaného odborníka. Jak brašny obstály? Přečtěte si v testu, který se svolením redakce sdílíme.
Nošení dříví do lesa
Zvoní mi telefon. “Kamaráde, mám pro tebe brašny“. Ten Dag se asi definitivně zbláznil, brašny? Pro mě? Nošení dříví do lesa. “Ale né, počkej, tyhle jsou od SKS," uvidíš. Reaguju něco ve stylu: „To jsou ti pumpičkáři ne?“ Dag: „Jo, potřebuju aby ses jim koukl na zoubek, ty seš na tyhle věci magor a vidíš i za roh.“ Asi narážel na moji posedlost materiály a technickým zpracováním. “OK, pošli to, omrknu je.“ Tím jsem náš družný hovor ukončil.
Text a foto: Lukáš Soumar; Test vyšel původně na Bikepacking.cz, se svolením redakce článek sdílíme.
Tři brašny
Za dva dny dorazil balík. Přišly mi tři brašny, řídítkový válec, rámová brašna a podsedlová. Vše svařované, v čistém, jednoduchém designu. Reflexním potiskem se nešetří. Při prvním 'osahání' brašen jsem si ujasnil, že se nejedná o žádné prefabrikáty, ale že nad produkty někdo přemýšlel. Každá brašna má nějakou přidanou hodnotu. Tak to mám rád, tudy vede cesta vývoje bikepackingového vybavení. S Ctrl+C a Ctrl+V se daleko nedostaneme. V tomhle případě výrobce úročí své letité zkušenosti s výrobou pumpiček a blatníků.
Letité? Ano, posuďte sami:
Historie značky SKS (celým názvem SKS Germany) začíná už v roce 1921, tehdy jako firma vyrábějící garnýže. Postupem času se se změnou vedení firmy mění i její výrobní sortiment poté co v roce 1932 přebírá místní firmu na výrobu cyklo pump. Světlo světa spatřuje první kovová vzduchová pumpa této značky. Nastávají těžké chvíle a v průběhu druhé světové války jsou výrobní kapacity z donucení využívány pro výrobu kloboukových matic pro letecký průmysl.
V roce 1951 dochází na úspěšnou obnovu výroby pump, brzy jsou do výrobního sortimentu zařazeny pumpy na fotbalové míče. V roce 1956 startuje výroba plastových pump a společnost se stává nezávislou na dodavatelích ocelových trubek. O 10let později zažívá Evropa cyklistický boom a je vyvinuta legendární dílenská pumpa Rennkompressor.
Roku 1976 zažívá Německo cyklistický boom poté, co byl sportovcem roku zvolen cyklista Gregor Braun. V tom samém roce spatří světlo světa první závodní rámová pumpa SKS. Po návštěvě zaměstnanců SKS Anglie roku 1985 dochází k odkoupení a převozu několika strojů na výrobu blatníků od místní tradiční značky Bluemels. Ještě téhož roku jsou v Německu vyrobeny první blatníky, tentokrát pro značku Herkules.
Později, v roce 1999 po vývoji blatníků s rychlým odepínáním (quick release) se stává značka lídrem v segmentu cyklo doplňků. Uf…A tím bych tohle historické okénko s dovolením uzavřel, trochu se bojím, že mi u čtení usínáte. V kostce, zjevně slušnej oddíl ty týpci v SKS.
A jde se na ty produkty, začneme hezky po pořádku, od řídítek.
Řídítková brašna Barbag
Řídítková brašna, výrobcem nazvaná EXPLORER EXP. BARBAG je svařovaný, vodotěsný válec o objemu 9 litrů s hmotností solidních 390 g. Nepatří sice mezi nejlehčí na trhu, ale hned vysvětlím proč to vlastně vůbec nevadí. Středová část brašny je totiž dvouvrstvá, hlavní materiál brašny Nylon je z vnější strany téměř po celém obvodu potažený navařenou vrstvou Hypalonu. Pro neznalé, nebo ty, kteří by si nemohli vzpomenout:
Ve skutečnosti to znamená, že místo kontaktu brašny s hlavovou trubkou, bowdeny a hadicemi je velmi poctivě chráněno proti prodření.
V čelní části je v Hypalonové vrstvě vyřezáno celkem 14 horizontálních otvorů. Horních šest může velmi dobře sloužit k nalezení ideální polohy pro přední blikačku nebo světlo. Spodních osm si dokážu představit pro fixaci stanových prutů. Popruhy nejsou součástí, těch má každý správný bikepacker plný dílenský šuplík.
Text a foto: Lukáš Soumar; Test vyšel původně na Bikepacking.cz, se svolením redakce článek sdílíme.
V zadní části, místě připevnění k hlavové trubce, jsou 2 páry vertikálních otvorů pro umístění popruhu na hlavovou trubku. Otvory jsou dostatečně dlouhé, fixace pod různé délky představců nebude problém. Popruh kolem hlavovky je z 20mm širokého suchého zipu kombinujícího háček a chlup (hrubou a jemnou část) na jedné straně, znáte? Na opačné straně je 'sucháč' potažený silikonem aby se po hlavové trubce nesmekal. Vzhledem k tomu, že na konci popruhu je našité plastové očko, dotahování popruhu je velmi snadné a rychlé. Popruh se dá případně velmi snadno zkrátit jeho zastřižením.
Když už jsme v zadní části…vlevo od Hypalonové výztuže se nachází odvzdušňovací ventil pro snadné zarolování brašny a minimalizaci jejího objemu. Ventil má standartně dvě polohy, otevřeno a zavřeno a je celkem masivní s drážkami po obvodu pro snadnou manipulaci i v rukavicích.
A teď to hlavní, horní část brašny, respektive její připevnění k řídítkům. To je řešeno pomocí dvou 30mm popruhů stejné konstrukce jako výše popsaný popruh kolem hlavovky, potuněné o Hypalonové chlopně našité pod plastová oka aby byl eliminován případný kontakt s řídítky. Plocha pod těmito popruhy je vyztužena vloženým plastovým plátkem aby nedocházelo ke 'shrnování' a zkracování vzdálenosti mezi popruhy. Ale to by bylo moc jednoduché a málo vymakané. Součástí brašny je osm distančních podložek z husté EVA pěny o síle 10mm, tedy možnost 'odskočení' od řídítek až o 4 cm. To by mohlo stačit ne? Pokud nevyužijete všechny podložky pod řídítka, můžete je použít na popruh kolem hlavovky, vzdálenosti otvorů jsou sjednocené.
Dobrej nápad ta univerzalita. Ještě musím dodat, že otvory v distančních podložkách jsou dost velké, nehrozí tedy žádné 'mordování' s provlíkáním popruhů. Že by v SKS věděli, že i 'bajkpekr' má jen jedny nervy? Palec nahoru.
Text a foto: Lukáš Soumar; Test vyšel původně na Bikepacking.cz, se svolením redakce článek sdílíme.
Důležitým detailem je pár horizontálních reflexních pruhů pokrývajících skoro ¾ obvodu brašny a reflexní logo SKS Germany.
Rolování brašny, respektive její vstupy jsou z obou stran vyztuženy navařenými popruhy opět z Hypalonu, s respektem z obou stran hlavní tkaniny, tedy skvěle vyztužují její hrany, aniž by po zarolování způsobovaly potíže při přeložení ve fázi zacvakávání spon. A když jsme u těch spon, nenašel jsem na nich žádné logo výrobce, což je disciplína ve které vynikám. Pak mi ale došlo, že výrobce má letité zkušenosti s lisováním a vstřikováním plastů, takže předpokládám, že se jedná o spony vlastní produkce, což mě nechává klidným. Tomu pomáhá i fakt, že 'samice' spony má uvnitř přepážku zabraňující jejímu rozšlápnutí. Vám se to ještě nestalo?
Parametry:
Objem: 9 l
Hmotnost: 390 g
Materiál: Nylon/Hypalon
Nosnost: max. 3 kg
Rozměry v nenaplněném stavu: 70 x 31,5 cm
Jedeme dál, ve frontě nám stojí rámovka. Tak pojď...
EXPLORER EXP. FRAMEBAG, na první pohled něco mezi celorámovkou a poloviční rámovkou. Její délka 43,5 cm a výška 23,5 cm dává naději na umístění košíku na lahev u větších velikostí rámů.
Konstrukce brašny je stejně jako u předchozí svařovaná, tedy voděodolná. Výrobce udává vodotěsná, ale vzhledem k použití klasického voděodolného zipu si dokážu představit situaci, kdy bude zip u nacpané brašny vyboulený a v tu chvíli se může lehce rozevřít. Osobně to nevidím jako hendikep, nemyslím si, že všechny brašny na kole musí být nutně vodotěsné. U této řady SKS brašen dává přední barbag s podsedlovkou dohromady celkem 22 litrů 100 % vodotěsného prostoru, plně dostačující když víte kam co strčit, ne? Ale to trochu předbíhám.
Vrátím se k zipu. Hlavní zip má jen jeden jezdec a nemá garáž pro jeho schování. Jako komponentový fanatik jsem na něm, nutno přiznat, že marně, opět hledal logo výrobce. Snad v SKS ví co dělají, když šetří na tak klíčovém komponentu. No, snad se pletu... To ukáže čas.
Objem rámovky je 4 l, takový standard. Důležité je, že její šířka je dle výrobce 55 mm (naměřeno 50 mm), nebude teda nijak při šlapání překážet.
Text a foto: Lukáš Soumar; Test vyšel původně na Bikepacking.cz, se svolením redakce článek sdílíme.
Konstrukce brašny je jednokomorová, bez vnitřních kapes. Určitě ale stojí za zmínku přepážka z poctivě našitého a navařeného suchého zipu, která nerozděluje brašnu na dva prostory, ale zabraňuje jejímu vyboulení při jejím úplném naplnění. Dobrá vychytávka.
Upevnění brašny je čtveřicí 30 mm popruhů ze suchého zipu se silikonem stejné konstrukce jako u výše zmíněné řídítkové brašny. Tři popruhy přez horní rámovou trubku mají fixní polohu, popruh kolem podsedlové trubky má polohy tři. Stejně jako u řídítkové brašny jsou všechny popruhy vyměnitelné.
V horní části není brašna nijak polstrovaná, mohlo by tak docházet k nepříjemnému cinkání tvrdých předmětů o rám v případě špatného nabalení se do brašny, ale tomu se dá s trochou šikovnosti předejít. Dno brašny a její zadní část jsou vyztužené vrstvou navařeného Hypalonu, brašna tak pěkně drží tvar i když není naplněná. Výstup na hadici vodního vaku nebo kabelů se odstěhoval do Humpolce… není.
Brašna je z obou stran potištěná dvojicí svislých reflexních pruhů a log. „Méně je více“ se v tomhle případě nenosí. Zatím trochu nuda ne? Rock and roll frčí na levé straně brašny, kde se nachází 18 cm dlouhý zip do úzké kapsy navržené přímo pro SKS Airflex Explorer pumpu. Vsadím se, že touhle vychytávkou si uděláte mezi souputníky spoustu přátel, pumpu takhle po ruce jen tak někdo nevozí. Anebo si přinejmenším vysloužíte přezdívku 'bajkpekingovej Plha'. ?
A tím nekončíme. Pod kapsou na pumpičku se nachází plochá kapsička na sadu nářadí. Naprosto geniální nápad, jak si podpořit prodej svých produktů a udělat ze značky 'lovebrand' (SKS samozřejmě nabízí nářadí širokou řadu). Jediné co mě trochu překvapuje a může být způsobeno mojí fóbií ze ztráty čehokoliv je, že kapsa je shora otevřená bez jakéhokoliv zajištění. Na silnici asi OK, ale co v terénu? Možná se spolehnout na to, že vzhledem k tomu, že je kapsa plochá, nářadí v ní bude trochu natěsno a jen tak nevyskočí.
A to je u téhle rámovky asi všechno. Pokud přijmete všechny detaily jako vlastnosti, jedná se o kousek, který vám dobrodružství určitě nezkazí.
Parametry:
Objem: 4 l
Hmotnost: 185 g
Materiál: Nylon/Hypalon
Nosnost: max 5 kg
Rozměry: 43 x 23,5 x 5,5 cm
Poslední z trojice: podsedlovka
Poslední z trojice představovaných brašen je podsedlová brašna EXPLORER EXP. SADDLEBAG. Svařovaná konstrukce, 13 l objemu a hmotnost 500 g... co chceš na podsedlový brašně vymyslet, že jo? Tak pozor pozor… pomalu a postupně, budete čubrnět!
Na první pohled běžná podsedlová brašna, ale už při prvním ohmatání zaujme velmi úzkým profilem v místě kontaktu se sedlovkou. A pokud píšu velmi úzkým, myslím jen 3 cm!
Text a foto: Lukáš Soumar; Test vyšel původně na Bikepacking.cz, se svolením redakce článek sdílíme.
Všichni víme, že když se brašna i v nejužším místě pořádně nacpe (což je klíč k její dokonalé fixaci pod sedlo, žejo) vyboulí se. U některých brašen to může znamenat, že bude silně vyvinutým jedincům, takzvaným 'žaboidům' překážet a jejich stehna na jízdu s ní nezapomenou. U téhle brašny bych se toho fakt nebál. To by už musel být fakt pořádnej macek... ten žaboid.
Brašna je v nejdůležitějších partiích, tedy boky a obvod od dna po sedlo vyztužena plastovou deskou. Ve stejném místě je navařená vrstva Hypalonu pro zvýšení odolnosti a přilnavosti.
Přes sedlovou trubku je uchycení provedeno jedním, 5 cm širokým popruhem s oboustranným suchým zipem navařeným na nylonový pruh látky, který je pro ochranu sedlovky a zvýšení tření podložen širokou pogumovanou chlopní.
Popruhy přes vzpěry sedla jsou klasické, Polypropylenové bez Hypalonového podložení. Spony plastové, pravděpodobně vlastní výroby.
V horní části, tam kam slunce nechodí... Pardon! Tam kam nedosáhne sedlo je umístěn odvzdušňovací ventil, stejný jako u výše popsaného barbagu. Ve stejném místě začíná řada tří párů poutek pro připevnění pruženky na převážení další výbavy, která se do brašny nevešla nebo má v průběhu cesty schnout. Pruženky jsou v balení brašny dvě, oranžová a černá, tedy prostor pro malou customizaci.
Text a foto: Lukáš Soumar; Test vyšel původně na Bikepacking.cz, se svolením redakce článek sdílíme.
Rolování brašny je stejně jako u Barbagu řešeno navařenými Hypalonovými proužky, čisté a funkční řešení. Zavírání brašny je tradičně bokem, popruhy směřujícími k sedlové trubce pro důkladnou kompresi obsahu a přitažení těžiště ke středu kola.
V dolní části brašny, v místě uzávěru je poctivý pruh reflexního potisku s třemi páry poutek, dvěma vertikálními a jedním horizontálním pro ideální polohu blikačky. Vzhledem k tomu, že jsou poutka ze spodní strany brašny, vypadá to, že se počítá s rolováním odspodu brašny. To není nijak neobvyklé, pokud dodržíte pravidlo vodotěsnosti (minimálně 3 úplná zarolování) problém nenastane.
Na bocích brašny jsou páry šikmých reflexních popruhů a loga. Na pravé straně brašny v místě suchého zipu kolem sedlovky je plastové očko…Jé a na levé straně u spony uzavírání další…Tvl! A uvnitř brašny je schovaný poctivý popruh přes rameno s nacvakávacími karabinami a polstrováním. Hustý! Všechno? Máš to dlouhý…vím, ale sorry jako, to nej teprve přijde, o to vás ochudit nemůžu.
Součástí balení brašny je…Sedíte? Blatník! Regulerní, široký plastový bahnožrout Made in Germany o délce 48 cm a šířce 14 cm. Jako fakt. Ne, že by samotná brašna jako blatník nefungovala, ale vzhledem k jejímu užšímu profilu v místě sedlovky a možnosti ji snadno přenášet díky ramennímu popruhu to dává více než smysl.
Text a foto: Lukáš Soumar; Test vyšel původně na Bikepacking.cz, se svolením redakce článek sdílíme.
Aha, takže jako nebudu přes rameno tahat zasr..ou brašnu, ale čistou brašnu se „špinavým“ blatníkem, to seš chytrej... Jsem no, blatník je totiž připevněnej z vnější strany dvěma šrouby s plastovou hlavou, takže pokud nejseš úplně cimprlich, což jako bajkpekr uřčo nejseš, odmontuješ ty dva šrouby, otřeš tlapu do kraťáků a štráduješ si to s čistou brašnou kam tě nohy vedou, dokud se ti po celodenní štrece nepodloměj. Tak a to by bylo z týhle SKS Germany kapitoly všechno. Teda ještě pár parametrů...
Parametry:
Objem: 13 l
Hmotnost: 500 g
Materiál: Nylon/Hypalon
Nosnost: max. 5 kg
Rozměry: 57,5 x 16,5 x 34,5 cm
Testované produkty:
Související články:
Základní výbava na bikepacking aneb jak se sbalit na cesty
Bikepacking je poměrně mladá cyklistická disciplína, která vznikla díky vynálezu beznosičových brašen. Lehčí a přitom plně nabalené kolo otevírá cyklodobrodruhům nové obzory. Stačí zavěsit brašny na rám a můžete vyrazit. Však nejkrásnější pohled na svět je z koňského cyklistického sedla. To je dávno známý fakt.
Jak vybrat gravel bike?
Vybrat správný gravel bike může na první pohled vypadat složitě, protože kombinuje prvky silničních a horských kol. Musí zvládat různé typy terénů, od hladkých asfaltových silnic až po drsné lesní cesty. Při výběru "štěrkoletu" proto zohledněte pár klíčových faktorů, které vám pomohou najít kolo vyhovující vašim potřebám a stylu jízdy. Pojďme se na ně podívat.
Kam s mobilem na kole? Plusy a mínusy brašen, pouzder a obalů na telefon
V dnešní době je chytrý telefon v podstatě prodloužením ruky, takže se ho nechceme vzdávat, ani když sedáme na kolo. Třeba proto, abychom byli na příjmu, mohli sledovat trasu, měřit si výkon nebo tu a tam něco vyfotit. Vozit telefon v kapse nebo v ruce není praktické ani bezpečné, tak kam s ním? Do brašny, pouzdra nebo držáku. Tady jsou jejich plusy a mínusy.