Black Friday: 10 % Sleva na vše cyklistické. Váš slevový kód >>

  19. 4. 2021

Rozhovor s Peggy Marvanovou: “Koruna Himaláje znamená zdolat 14 osmitisícovek. My tu výšku překonáme na kole”

Markéta Peggy Marvanová je nejlepší ultramaratonskou cyklistkou v Česku. V roce 2017 si na kole Lapierre ProRace dojela pro první místo v kategorii žen v extrémním závodu horských kol Tour Divide Race. O dva roky později zdolala 8 000 km dlouhou trať závodu American Trail Race, který startoval u Atlantického a končil u Pacifického oceánu. Teď odstartovala výzvu v Alpách nazvanou Korona Himaláje. Čeká ji 120 000 výškových metrů a více než 3 000 kilometrů, které chce spolu s partnerem Pavlem Paloncým urazit za 42 dní. Na co přesně se s Pavlem chystají, jsme se zeptali v rozhovoru.

 

Máš za sebou nejextrémnější závody světa, loni jsi si střihla Everesting na Dlouhých stráních, ale Korona Himaláje jde ještě o kousek dál a má i dobročinný přesah. Můžeš nám přiblížit, co je Everesting a v čem bude Korona Himaláje jiná?

Everesting je výzva, při které výškově překonáváš Mount Everest. Vybereš si libovolný kopec a jezdíš nahoru a dolů tak dlouho, dokud nepřekonáš 8 848 výškových metrů. V říjnu 2020 jsem ho jela na Dlouhých stráních. Byla to pro mě sice vzdálenostně a časově kratší výzva, než mívám ve zvyku, ale pravdou je, že na závodech obvykle nastoupám v průběhu dne okolo 3 000 metrů, ne 9 000 jako tehdy.

No a Korunu Himaláje získá horolezec, který zdolá všech 14 osmitisícovek. My budeme stejnou výšku překonávat na silničních kolech Lapierre na vybraných Alpských stoupáních. V době koronaviru, proto Korona. Celou dobu bude akci možné sledovat online na webu Korona Himaláje a naší cestu bude provázet i velká dobročinná sbírka.

 

Takže vás čeká přes 3 000 km a 120 000 výškových metrů. Pro lepší představu, k čemu bys tu trasu přirovnala a jaké v tobě teď před tou výzvou rezonují pocity?

V hlavě mi vyběhlo jedno přirovnání. Představ si Stelvio – nekonečné stoupání, které každoročně láká nespočet cyklistů k jeho překonání. Je to výzva pro mnohé. Pro některé velmi významná. My se na vrchol Stelvia plánujeme otočit hned 7x, abychom na něm nastoupali výšku Mount Everestu. A poté, co tuto zdánlivou šílenost uděláme, nás čeká to stejné ještě 13x.

K výzvě mám obrovský respekt. Čekají na nás prudká a nekonečná stoupání v Alpách a žádná rovina. Když je hezky a člověk je při síle, jde to tak nějak samo. Ale jakmile přijde krize a k tomu třeba i špatné počasí, nikdy není nic jisté. Je to velký projekt a já si pochopitelně hrozně přeji, abychom ho zvládli dokončit. Stejně tak si přeji, aby byla úspěšná i dobročinná sbírka, při které budeme vybírat 250 000 Kč na podporu 5 velmi silných životních příběhů dětí.

 

Korona Himaláje v číslech

 

Tvým cyklo partnerem pro tento projekt je Pavel Paloncý, ultra běžec, biker a účastník závodů v adventure race. Proč padla volba právě na něj?

Na české scéně vytrvalostních magorů jako je Palonc moc není. V říjnu 2020 jsme jeli Everesting společně a bavilo nás to. Tam jsem ostatně poprvé přišla s myšlenkou, že bychom mohli vystoupat během pandemie celou korunu Himálaje. Závody se ruší, tak proč sedět doma, že?

 

Které velehory jste teda zvolili pro své výstupy?

Výběr kopců, na kterých budeme na kolech překonávat 14 osmitisícovek, probíhal formou online hlasování. Která vyhlášená alpská stoupání pojedeme, bylo do 15. 4. 2021 v rukou veřejnosti. Seznam vítězných stoupání je k nahlédnutí na webu.

 

Co pro tebe znamenají tyhle extrémní výzvy a závody? Co tě na nich nejvíc baví a naplňuje?

Chvíle, kdy člověk čas vnímá jinak. Intenzivněji. Vše je tak nějak přirozenější – pohyb, příroda, psychický restart, radost z jídla a spánku. Všechno normálně běžné a dostupné se najednou zdá dokonalé a úžasné. Vůbec si nedovedu představit, že bych se bez toho někdy obešla. I jen ten poslední rok byl pro mě psychicky hodně náročný.

 

Regenerace patří určitě mezi důležité části závodů. Jak vlastně během takové extrémní zátěže vypadá tvůj odpočinkový den?

Během závodů odpočinkové dny nemám. Závody, co jezdím, se jezdí nonstop. Ale v případě výzvy Korona Himaláje chceme, aby pro nás zároveň byla tréninkem do nadcházejících závodů, takže regenerace v plánu je. Máme na ni s Pavlem vyhrazené 2 dny po každém everestingu. Budou to dny, kdy budeme cíleně kompenzovat. Ale i tak se nejspíš brzy dostaneme do bodu, kdy budou naše těla strádat. Otázkou je, jak moc. Výzvu spojujeme i s výzkumem a oba jsme fakt zvědaví, co zjistíme.

 

Zajímalo by mě, co se ti honí hlavou během tak dlouhých cest?

Všechno možný. Od smyslu existence po jídlo, které si jako první dám po příjezdu domů. Myslím na své okolí. Na rodinu, přátele, kolegy. Vždy si v závodě ještě více uvědomím, jak moc mi na nich záleží.

 

Trénink Trénink Trénink 

 

Jak s odstupem času vzpomínáš na závod American Trail Race? Zopakovala by sis ho znovu?

Tento závod už bych nejela. Uvědomovala jsem si, že příležitost jet něco takového člověk jen tak nedostane. Vyžaduje to hodně energie postavit se vůbec na start a pak šílené množství energie překonat 8 000 kilometrů dlouhou trasu. Trasu která sice závodníkům otevírá oči do velké části světa a života lidí, ale není tak bohatá na přírodní krásy, jako třeba Tour Divide, který se táhne pásem hor Rocky Mountains. Na American Trai Race mám opravdu silné vzpomínky. Ty nejsilnější. Ale znovu bych jej už nejela.

 

Takže byl těžší, než Tour Divide Race, který jsi jela v roce 2017?

Ano. Těžší pro mě byl American Trail Race. Je to pochopitelné, protože je skoro 2x delší. Je hodně náročný na hlavu. 8 000 km na horském kole není žádný med. Ale to neznamená, že by Tour Divide, který měří 4 431 km měl být jednoduchý. Oba jsou to podniky, ze kterých mám respekt. A na obou se člověk může snadno dostat na hranici svých možností.

 

Všechny velké závody jsi odjela na horském kole Lapierre ProRace. Jak jsi s ním spokojená? A jaké kolo si bereš na výzvu Korona Himálaje?

Lapierre ProRace SAT je skvělou volbou na dlouhé závody. Je to kolo hravé, mrštné a přitom pohodlné, díky systému SAT. Kdybych Koronu Himálaje jela v terénu, byl by opět mojí volbou. Ale protože toto bude akce na silnici, osedlám silniční raketku Lapierre Xelius SL 5.0.

 

 Lapierre Xelius SL 5.0 W Lapierre ProRace Lapierre Xelius

 

Tak držíme palce, ať všechno šlape. Na konec nám ještě připomeň, kde všude vás budeme moci na dálku sledovat a podporovat?

Na webu akce www.koronahimalaje.cz a na našich sociálních sítích (Peggy: FB, Ig; Pavel: FB, Ig). Na jednotlivých stoupáních nás bude možné sledovat online na mapě trackingu.

 

Markétiny úspěchy
Markéta Peggy Marvanová patří mezi českou ultramaratonskou špičku. Jako nejmladší účastnice se zúčastnila amerického závodu horských kol Tour Divide Race. Na trati dlouhé 4500 km je každý cyklista odkázán jen sám na sebe, závodníci si nesmí vzájemně pomáhat ani sdílet výbavu. Na kole Lapierre Pro Race získala tehdy Peggy první místo v kategorii žen. V roce 2019 pokořila další velkou výzvu. 8 000 km dlouhý závod American Trail Race ujela za pouhých 49 dní a nastoupala neuvěřitelných 107 000 výškových metrů.

 


 

Stojí za přečtení:

Korona Himaláje - O výzvě Do práce na kole Rozhovor s managerem Ghost týmu