25. 6. 2024

Tour de France 2024: Fakta a čísla o 111. ročníku závodu

V sobotu 29. 6. 2024 startuje už 111. ročník nejznámějšího cyklistického závodu planety. Pojďme si letošní ročník představit v číslech. Kolik kilometrů jezdci urazí? Kolik horských masivů zdolají? Kolik etap musí projet a o kolik peněz se vlastně závodí?

 

Mapa

Peloton 111. Tour de France navštíví celkem 4 státy: Itálii, San Marino, Monaco a Francii. Začíná se tentokrát ve Florencii a je to poprvé, co Itálie hostí velký start, tzv. Grand Départe. V Itálii stráví závodníci první 3 závodní dny, pak už se přesunou do Francie. V samotné Francii navštíví závodníci celkem 7 regionů a 30 departementů. Peloton projede postupně čtyřmi horskými masívy: Apeninami, italskými a francouzskými Alpami, Francouzským středohořím a Pyrenejemi.

 

TdF 2024

 

Etapy

Letošní závod je tradičně rozdělený do 21 etap s celkovou délkou 3 492 km. Nejvíce kilometrů za den našlapou závodníci hned během třetí etapy. Trasa z Plaisance do Turína bude měřit 229 km. Nejkratší etapou, když pomineme individuální časovky, je s délkou 133 km předposlední 20. etapa.

Celkem na závodníky čeká 8 rovinatých etap, 4 kopcovité, 7 horských a 2 individuální časovky. Když 21 etapám připočtěte do kalendáře závodu ještě 2 volné dny, potrvá 111. tour přesně 23 dní a celkového vítěze se dozvíme 21. 7. v cíli. Ten se letos z Champs-Élysées v Paříži přesunul na jih do Nice, protože hlavní město se už připravuje na Olympijské hry.

 

Odměny

Tour de France je největším cyklistickým svátkem a podle toho vypadá i součet finančních odměn pro vítěze. Na výhry letos padne celkem 2 300 000 EUR, v přepočtu cca 56 900 000 Kč. Nebere je ale jen celkový vítěz. Pro něj mají organizátoři odloženo "jen" 500 000 EUR (necelých 13 000 000 Kč). Ostatní peníze se rozdělí mezi vítěze jednotlivých klasifikací a etap. Na své si přijdou i týmy.

 

Týmy a značky

Na tour mezi sebou nesoupeří jen idividuálové. Souboj probíhá i mezi týmy. Letos je jich v závodu opět 22 a každý z nich čítá 8 jezdců. Celkem se tak na startovní čáře sejde přesně 176 závodníků. Bojuje se o pozornost a prestiž. Týmy, kterým se daří, jsou logicky nejexponovanější v médiích a můžou si pak myslet na větší sponzorské příspěvky a lukrativní partnerství s výrobci kol a doplňků.

U nás v Mojekolo bude nejsledovanějším týmem Cofidis, který před nedávnem podepsal smlouvu s francouzským výrobcem kol a pedálů LOOK. Sledovat budeme i výkony jezdců z týmu Total Energies, kteří vozí helmy Ibex 3.0 a Furion 2.0 korejského výrobce HJC. A zapomenout nesmíme ani na Alpecin-Deceuninck, který spolupracuje s legendárním německým výrobcem pumpiček, tlakoměrů, blatníků a cyklodoplňků všeho druhu, SKS Germany. Z Německa je i hlavní partner celého závodu, výrobce plášťů a duší Continental, jehož plášť Grand Prix 5000 je ve výbavě profíků na Tour de France hodně oblíbenou položkou.

 

1 989 Kč
  • Provedení: Bezdušové
  • Patka: kevlar
Skladem
Koupit
179 990 Kč 209 990 Kč
  • Rok: 2024
Skladem
Koupit
6 099 Kč
  • Varianta: Unisex
Skladem
Koupit

 

Vozí je i francouzský tým Groupama-FDJ, který ještě loni závodil na top modelech Xelius, Aircode DRS a Aerostorm od Lapierre. Po 22 letech spolupráce se však cesty dvou francouzských společností Groupama-FDJ a Lapierre rozešly. „Toto je konec více než dvacetiletého historického partnerství a vždy budeme vzpomínat na naše skvělé výkony na kolech Lapierre. Během těchto dvou desetiletí jsme společně vyvinuli jedny z nejlepších bicyklů na světě a bylo to úžasné dobrodružství plné úspěchů. Lapierre je a zůstane skvělou značkou jízdních kol," vysekl v tiskovém prohlášení poklonu značce šéf týmu Groupama-FDJ Marc Madiot.

Novinkou od 109. ročníku jsou dresy průběžných lídrů od italského výrobce Santini. Santini je už od roku 1988 partnerem UCI, ale s Tour de France se spojili teprve nedávno. Průběžní lídři klasifikací tak budou i letos přes hlavu přetahovat žlutý, zelený, bílý a puntikatý dres s logem Santini.

 

Santini + Tour de France

 


 

Mohlo by vás zajímat:

12 NEJ z historie Tour de France: Kolik bylo nejstaršímu vítězi? Jak dopadl nejlepší Čech?

12 NEJ z historie Tour de France: Kolik bylo nejstaršímu vítězi? Jak dopadl nejlepší Čech?

Tour de France je nejsledovanějším cyklistickým etapovým závodem planety. Jezdí se už od roku 1903, takže při sestavování žebříčků historických nej je rozhodně z čeho čerpat. Než jezdci letos poprvé šlápnou do pedálů, pojďme si udělat malý výlet do minulosti a zjistit, kolik bylo nejstaršímu vítězi, kdo nosil nejdéle žlutou, kdo je rekordmanem celkových vítězství nebo odkud pochází nejvíce vítězů.

TEST: Helma HJC Furion 2.0 – Aerodynamika na špičkové úrovni

TEST: Helma HJC Furion 2.0 – Aerodynamika na špičkové úrovni

Furion je typická aerodynamická helma, která si našla svoje místo i v UCI World Tour a Pro Tour týmech. Během uplynulých sezón ji na hlavě vozili Chris Froome nebo Ben O'Connor a náš tester a manager prodejen Mojekolo Marcel ji už dlouho chtěl vyzkoušet. Jak u něj Furion obstál, popsal na následujících řádcích.

Zaostřeno na kolo Jana Hrušky, jediného Čecha, který kdy navlékl růžový dres na Giro d'Italia

Zaostřeno na kolo Jana Hrušky, jediného Čecha, který kdy navlékl růžový dres na Giro d'Italia

Jan Hruška je bývalý profesionální cyklista a jediný Čech, který kdy navlékl růžový trikot lídra celkové klasifikace na slavném Giro d’Italia. Když ukončil závodní kariéru na silnici, přeorientoval se na horská kola. V současnosti je managerem profesionálního MTB týmu Ghost Team. Na silničky ale nikdy nezanevřel. Nedávno si u nás přídil novou žiletku, tak se na ni pojďme podívat.