Black Friday: 10 % Sleva na vše cyklistické. Váš slevový kód >>

  1. 7. 2022

Tour de France 2022: Fakta a čísla o 109. ročníku závodu

V pátek 1. 7. 2022 odstartoval už 109. ročník nejznámějšího cyklistického závodu planety. Favorité jsou pro letošek jasní, ale na jméno konečného vítěze si budeme muset počkat. Pojďme si zatím letošní ročník představit v číslech. Kolik kilometrů jezdci urazí? Kolik horských masivů zdolají? Kolik etap musí projet a o kolik peněz se vlastně závodí?

 

Mapa

Peloton 109. Tour de France projede celkem přes 4 státy. Začíná se v Kodani v Dánsku, což je 10. země v historii závodu, která kdy hostila velký start, tzv. Grand Départe. Zároveň jde o nejsevernější stát, ve kterém se "Stará dáma" jela. Kromě Dánska a Francie projede závod ještě Belgií a Švýcarskem. V samotné Francii navštíví závodníci celkem 8 regionů a 29 departementů. Peloton projede postupně čtyřmi horskými masívy: Vogézami, Alpami, Francouzským středohořím a Pyrenejemi.

 

 

Etapy

Letošní závod je rozdělený do 21 etap s celkovou délkou 3 328 km. Nejvíce kilometrů za den našlapou závodníci ve čtvrtek 7. července. Trasa z Binche do Longwy má 220 km. Nejkratší etapou, když pomineme individuální časovky, je s délkou 112 km závěrečná 21. etapa. Celkem na závodníky čeká 6 rovinatých etap, 7 kopcovitých, 6 horských a 2 individuální časovky. K 21 etapám připočtěte do kalendáře závodu ještě 2 volné dny a jeden den na přesun z Dánska do Francie. Ve výsledku tak 109. tour potrvá přesně 24 dní a celkového vítěze se dozvíme 24. 7. v cíli závodu na Champs-Élysées v Paříži.

 

Tour de FranceTdFTdF
Zdroj foto: letour.fr (official press kit)

 

Mezi 21 etapami letos najdeme 9 míst a měst, která budou nejslavnější závod planety hostit úplně poprvé. Nováčky na mapě jsou pochopitelně Dánská města Kodaň (start a cíl 1. etapy), Roskilde a Nyborg (start a cíl 2. etapy) a Vejle a Sønderborg (start a cíl 3. etapy). Dále se jezdci Tour de France poprvé podívají i do Aigle (start 9. etapy), Castelnau-Magnoac (start 19. etapy), Lacapelle-Marival (start 20. etapy) a Rocamadour (cíl 20. etapy).

 

Individuální časovky

Tour de France tradičně začíná úvodní časovkou, neboli prologem. Individuální časovku, francouzsky „contre la montre“, jezdí cyklisté samostatně. Jezdci startují v intervalech, obvykle po dvou minutách, a pokud rychlejší dojede pomalejšího, nesmí jet ani jeden v zákrytu. Přece jen je to zkouška individuálních schopností. Časovky jsou letos dvě v celkové délce 53 km. První časovka – kodaňský otevírák Tour de France 2022 – má 13 km. Druhá z Lacapelle-Marival do Rocamadour bude měřit rovných 40 km.

 

Kočičí hlavy

Po čtyřleté přestávce budou kola zase drncat. V páté etapě totiž hladký asfalt vystřídají kočičí hlavy. A to hned jedenáctkrát. 11 "drncacích" úseků v délce od 1,3 do 2,8 km na trase z Lille Métropole do Arenberg Porte du Hainaut  měří v součtu 19,4 km. Pátá etapa se pojede ve středu 6. července 2022.

 

Odměny

Tour de France je největším cyklistickým svátkem a podle toho vypadá i součet finančních odměn pro vítěze. Na výhry letos padne celkem 2 300 000 EUR, v přepočtu cca 56 900 000 Kč. Nebere je ale jen celkový vítěz. Pro něj mají organizátoři odloženo "jen" 500 000 EUR (necelých 13 000 000 Kč). Ostatní peníze se rozdělí mezi vítěze jednotlivých klasifikací a etap. Na své si přijdou i týmy.

 

Týmy a značky

Na tour mezi sebou nesoupeří jen idividuálové. Souboj probíhá i mezi týmy. Letos je jich v závodu 22 a každý z nich čítá 8 jezdců. Bojuje se hlavně o pozornost a prestiž. Týmy, kterým se daří, jsou logicky nejexponovanější v médiích a můžou si pak myslet na větší sponzorské příspěvky a lukrativní partnerství s výrobci kol a doplňků.

U nás v Mojekolo je dlouhodobě nejsledovanějším týmem Groupama-FDJ, který jezdí na silničních kolech Xelius, Aircode DRS a Aerostorm francouzského výrobce Lapierre a obouvá německé galusky Continental.

 

Kola LapierreHJCChris Froome s HJC helmouOblečení Santini

 

Sledovat budeme i výkony jezdců z týmů AG2R Citroën Team a Israel Premiere Tech, kteří vozí helmy Ibex 2.0 a Furion 2.0 korejského výrobce HJC. A zapomenout nesmíme ani na Alpecin-Fénix, který letos v únoru oznámil spolupráci s legendárním německým výrobcem pumpiček, tlakoměrů, blatníků a cyklodoplňků všeho druhu, SKS Germany.

Další novinkou na 109. ročníku staré dámy jsou dresy průběžných lídrů od italského výrobce Santini. Santini je už od roku 1988 partnerem UCI a firma šije dresy i pro národní reprezentace Argentiny, Slovinska, Austrálie nebo Slovenska. Loni italové ohlásili spojení s Tour de France, takže průběžní lídři klasifikací budou přes hlavu přetahovat žlutý, zelený, bílý a puntikatý dres s logem Santini.

 


 

Přečtěte si:

Dresy Mojekolo by Santini Santini Lookbook HJC helmy