La Vuelta 2024: Trasa, týmy, značky a horcí favorité na vítěze
V sobotu 17. srpna odstartoval závod Vuelta a España 2024. Závodníci mají před sebou velmi náročné tři týdny. Třináct horských etap, pět kopcovitých, jedna rovinatá a dvě individuální časovky měří dohromady přes 3 300 km. Kdo celou trasu zdolá v nejkratším čase se dozvíme 8. září v Madridu.
Letošní favorité
Po hektické sezóně se Tadej Pogačar rozhodl letos Vueltu vynechat a to stejné udělali i jeho pódioví kolegové z Tour de France – Jonas Vingegaard a Remco Evenepoel. Před loňským vítězem španělské Grand Tour Seppem Kussem se tak otevírá celkem dobrá příležitost zkusit titul obhájit.
O červený dres lídra se bude snažit i trojnásobný vítěz Vuelty Primož Roglič v barvách týmu Red Bull-Bora-Hansgrohe. Adeptů na nejvyšší stupínek je ale víc. Mezi top favority patří João Almeida (UAE Team Emirates), Richard Carapaz (EF Education-EasyPost) nebo Adam Yates (UAE Team Emirates).
Ve Španělsku letos závodí i dva češi: Mathias Vacek za tým Lidl-Trek a Pavel Bittner ze stáje DSM-Firmenich PostNL. Pro oba je to premiéra na etapovém závodě nejvyšší kategorie a po třetí etapě je aktuálně Mathias Vacek celkově třetí!
Trasa a etapy
Závod se tradičně jede na 21 etap, které mají letos v součtu délku přes 3 300 km. Start byl v Lisabonu a po dalších dvou portugalských etapách se peloton stěhuje do Španělska. Nejdelší etapa má číslo 14, vede z Villafranca del Bierzo do Villablinose měří 201 km a na programu je v sobotu 31. 8. s přípiskem 'horská'. Nejkratší etapa o délce 138 km se pojede o dva dny dříve. Celkem se závod skládá z třinácti horských etap, pěti kopcovitých, jedné rovinatá a dvou individuální časovek. Kdo celou tras zdolá v nejkratším čase se dozvíme 8. září v Madridu.
Týmy a značky
Závodu se účastní 176 jezdců z 18 týmů elitní kategorie UCI WorldTeams a čtyř týmů druhé divize UCI ProTeams. Kromě výkonů týmů a individiuálů nás ale vždycky zajímá i to, jak si vedou značky, které v Mojekolo prodáváme.
Tradičně tak sledujeme tým Cofidis, který závodí na silničkách LOOK 795 Blade RS, nebo tým Intermarché Wanty, který používá LOOK pedály. UAE Emirates, Groupama FDJ, Ineos Grenadiers a další zase důvěřují německým plášťům Continental a s další německou značkou SKS Germany spolupracuje tým Alpecin-Deceuninck. Jejich pumpičky, tlakoměry a nářadí používají mechanici v boxech, takže při závodech nejsou tak úplně vidět.
Hodně vidět je naopak oblečení italské značky Santini. Ta je oficiálním partnerem španělské Vuelty a taky týmu Lidl-Trek. V dresech Santini tak jezdí nejenom celkoví lídři, ale i náš reprezentant a úřadující Mistr ČR v silniční cyklistice Mathias Vacek.
Mohlo by vás zajímat:
Tour de France 2024: Na čem jezdí profíci?
Na tour mezi sebou nesoupeří jen idividuálové. Souboj probíhá i mezi týmy. Letos je jich v závodu opět 22 a každý z nich čítá 8 jezdců. Celkem se tak na startovní čáře sejde přesně 176 závodníků. Bojuje se o pozornost a prestiž. Týmy, kterým se daří nejvíce, jsou logicky nejexponovanější v médiích a můžou si pak myslet na větší sponzorské příspěvky a lukrativní partnerství s výrobci kol a doplňků.
TEST: Helma HJC Furion 2.0 – Aerodynamika na špičkové úrovni
Furion je typická aerodynamická helma, která si našla svoje místo i v UCI World Tour a Pro Tour týmech. Během uplynulých sezón ji na hlavě vozili Chris Froome nebo Ben O'Connor a náš tester a manager prodejen Mojekolo Marcel ji už dlouho chtěl vyzkoušet. Jak u něj Furion obstál, popsal na následujících řádcích.
Zaostřeno na kolo Jana Hrušky, jediného Čecha, který kdy navlékl růžový dres na Giro d'Italia
Jan Hruška je bývalý profesionální cyklista a jediný Čech, který kdy navlékl růžový trikot lídra celkové klasifikace na slavném Giro d’Italia. Když ukončil závodní kariéru na silnici, přeorientoval se na horská kola. V současnosti je managerem profesionálního MTB týmu Ghost Team. Na silničky ale nikdy nezanevřel. Nedávno si u nás přídil novou žiletku, tak se na ni pojďme podívat.