Giro d'Italia 2023: 23 dní, 21 etap a 2 horcí favorité na vítěze
21 etap zdolá 22 týmů za 23 dnů, tak by se dal ve zkratce popsat závod Giro d'Italia 2023, který odstartoval v sobotu 6. května. První letošní Grand Tour zahájila časovka z Fossacesia Marina-Ortona do Costa dei Trabocchise a po třech závodních týdnech protnou jezdci cílovou pásku v Římě. Vítěze letošního ročníku se tak definitivně dozvíme 28. května 2023. Co mají jezdci před sebou a kdo má největší šanci navléknout ikonický růžový dres pro vítěze celkové klasifikace?
Program a etapy
Na programu závodu je již tradičních 21 etap z toho 3 časovky, 8 rovinatých etap, 5 kopcovitých a 5 vyloženě horských. Celkem závodníci urazí 3 489,2 km s průměrem 166,2 km na etapu a nastoupají 51 400 výškových metrů. Nejdelší etapu si peloton střihne 17. května. Povede z Camaiore do Tortony a měřit bude 219 km. Nejnáročnější bude zřejmě 19. etapa. Na trase z Longarone do Tre Cime di Lavaredo budou muset jezdci zdolat převýšení 5 400 m.
Zdroj foto: giroditalia.it
Týmy a značky
Na start Giro d'Italia 2023 se jako každý rok postavilo celkem 22 týmů a nejžhavější želízka v ohni podle cyklistických novinářů mají týmy Jumbo-Visma a Soudal-Quick Step. Slovinec Primož Roglič z Jumbo-Visma a Remco Evenepoel z Soudal-Quick Step jsou totiž největšími adepty na celkového vítěze.
Nás v Mojekolo ale kromě jednotlivců vždycky zajímají i týmy. Ve výbavě totiž mají kola a doplňky, které sami používáme. Zrak tedy budeme upínat k týmu Groupama-FDJ, který je už léta spjatý s francouzskými koly Lapierre a modely Xelius, Aircode DRS a Aerostorm.
Lapierre Xelius, Aircode DRS a Aerostrom v barvách Groupama-FDJ; Zdroj foto: equipecycliste-groupama-fdj.fr
Další výraznou značkou z Francie je LOOK. Jejich top pedály LOOK Keo Blade Carbon má ve výbavě 6 UCI World Tour týmů (Movistar, Astana Qazaqstan Team a Team Cofidis) a letos se na nejslavnější silniční závody vrací i jejich kola. Závodní speciál hochů ze stáje Cofidis sice není sériově vyráběným modelem, ale zkušenosti z vývoje top modelu LOOK 795 Blade RS určitě zúročili i zde.
Závodní speciál LOOK a pedály Keo Blade Carbon; Zdroj foto: instagram.com/lookcycle
Do třetice všeho francouzského nás zajímá i tým AG2R Citroën, který vozí aero helmy Ibex 2.0 a Furion 2.0 korejského výrobce HJC. Zapomenout nesmíme ani na Alpecin-Deceuninck, jehož týmoví mechanici pracují s německými pumpičkami, tlakoměry a nářadím značky SKS Germany. Další německý akcent v podobě špičkových silničních plášťů Continental najdeme na kolech hned několika závodních týmů, včetně už zmiňovaného Groupama-FDJ.
Helmy Furion 2.0 a Ibex 2.0 v barvách AG2R Citroën; Zdroj foto: instagram.com/hjcsports & ag2rcitroenteam.com
Češi v závodu
Češi na Giru jsou letos tři. Shodou okolností dva z nich závodí v jednom týmu. Soudal-Quick Step je domovskou stájí nejen jednoho z favoritů na vítěze Remca Evenepoela, ale i našeho excelentního vrchaře Jana Hirta a časovkáře Josefa Černého. Oba už mají na kontě svá etapová vítězství na Giru. Hirt z loňska, Černý z roku 2020. Premiérové Giro zažívá Karel Vacek, jehož tým Corratec dostal pro letošní ročník divokou kartu.