ATT Investments má pro rok 2023 sedm posil. Toto je nový tým
ATT Investments oficiálně představil v prostorách Mercedes-Benz Praha sestavu týmu pro sezónu 2023. Vstupuje do ní se sedmi novými lidmi, kteří významně navyšují kvalitu, jež by se měla projevit v průběhu závodní sezóny dalším posunem v žebříčku hodnocení kontinentálních týmů. Kvalitativní skok je tak očividný, že přemýšlet o umístění mezi desítkou nejlepších evropských kontinentálních týmů není vůbec mimo realitu.
Jaký byl rok uplynulý rok?
V roce 2022 ATT Investments zaznamenal tak jako každý rok své dosavadní existence další výkonnostní i výsledkový progres. A to v sestavě, v níž polovina závodníků spadala do kategorie U23, a jen s dvěma, kterým bylo ve zmíněném roce víc jak 23 let.
Kvalitu týmu lze poměřovat různými hledisky. Podle počtu získaných UCI bodů, počtu vyhraných závodů, počtu umístění na stupních vítězů a v top ten, podle zisku dílčích úspěchů, jako jsou dresy pro nejlepší vrchaře, sprintery a mladíky, ocenění pro klasifikaci týmu či nejbojovnější jezdce. Také podle účasti v únicích, které jsou přímým důsledkem aktivního přístupu k závodům. A v neposlední řadě i v tom, zda se daří vychovat závodníky, kteří dostanou pozvánku do reprezentačního týmu, resp. kterým se podaří prorazit do týmů z vyšších kategorií UCI, tedy ProTeams a WorldTeams.
Ze všech těchto úhlů pohledu můžeme sezónu ATT Investments označit za velmi povedenou a nejlepší v dosavadní historii. 35 umístění mezi prvními třemi, reprezentační starty za Českou republiku, Slovensko i Německo či přestup Tomáše Bárty do španělského Caja Rural a Miky Heminga do švýcarského Tudor jsou jen krátkým výsekem ze všech úspěchů, jichž závodníci ATT Investments v průběhu roku 2022 dosáhli.
„Sezóna 2022 znamenala další výkonnostní a výsledkový posun. Ne vše se povedlo podle představ, ale celkově hodnotím uplynulý rok kladně. Speciální důležitost pro kluky a celý tým měla účast na etapácích vyšší kategorie, jako byla například SAZKA Tour a Okolo Slovenska. Loni jsme na nich získali řadu dílčích úspěchů, ale na nějaký opravdu velký výsledek jsme v rámci konkurence, která se tu sešla, myslet ještě nemohli. To se mění pro tuto sezónu s příchodem takových posil, že už máme ambice prosadit se nejen v etapách, ale i v celkovém pořadí,“ zhodnotil uplynulý rok sportovní ředitel Jaromír Friede.
Sestava 2023
I přes odchod dvou závodníků - kteří se postarali s podporou ostatních členů týmu o významnou část získaných bodů - do týmů druhé nejvyšší divize, vstupuje ATT Investments do roku 2023 zdá se opět silnější. Přišlo sedm nových lidí a víc jak polovina z nich představuje v kontinentální úrovni vysoce nadstandardní kvalitu. Jak tedy vypadá sestava pro tento rok?
Z loňské sestavy zůstávají Jiří Petruš, Petr Klabouch, Michal Schuran, Matúš Štoček, Tomáš Jakoubek, Jan Kašpar a Karel Camrda. Z nováčků jsou tři cizinci: Estonci Mihkel Räim a Gert Kivistik a Maďar Márton Dina. Z českých závodníků přišli Jakub Otruba, Daniel Turek, Pavel Kelemen a Filip Chýle.
Tým je vyrovnaný jak z pohledu věku a zkušeností, tak cyklistické specializace. Nejstarším je 31letý Pavel Kelemen, nejmladším 18letý Filip Chýle. Čtvrtina závodníků spadá do kategorie U23.
Kapitánem týmu, a tudíž prodlouženou rukou sportovního ředitele zůstává služebně nejstarší Jiří Petruš. Roli lídrů v profilově nejnáročnějších etapových závodech by měli plnit Jakub Otruba, Márton Dina a další výkonnostní posun se očekává od podobného typu závodníka 22letého Jana Kašpara. V klasikářských terénech by se měli prosazovat
Mihkel Räim, Daniel Turek, Matúš Štoček a obdobný terén by mohl vyhovovat i Gertu Kivistikovi.
Michal Schuran upřednostňuje náročné terény s mnoha i těžkými stoupáními. Typickým vrchařem je pak Karel Camrda, naopak roli čistokrevného sprintera by měl plnit Pavel Kelemen. A pak jsou tu univerzálové spíše vrchař Petr Klabouch a spíše tempař Tomáš Jakoubek, kteří často odvádí spoustu práce pro tým, ale umí se i sami výsledkově prosadit.
Nejmladší členové sestavy Matěj Stránský, Daniel Sporysch a Filip Chýle se postupně profilují. Matěj se kromě silnice cíleně soustředí na cyklokros, Dan vypadá na klasikáře a Filip je spíše vhodný typ do kopců.
„Po pěti letech v Elkov-Kasper jsem chtěl změnu. Myslel jsem na nějaký tým z úrovně Pro, to ale nevyšlo. ATT Investments mi nabídlo výborné podmínky pro další růst, mám na mysli především kvalitní tým a velmi dobrý závodní program. Mým cílem je v sezóně se prosadit tak, abych měl šanci v dalším roce postoupit o úroveň výš. Speciálně se chci zaměřit na etapové závody vyšší kategorie, v nichž se o celkovém pořadí rozhoduje v těžkých stoupáních. Na tuhle dovednost se chci po loňských velmi dobrých výsledcích zvláště na Okolo Rumunska a Okolo Slovenska ještě víc zaměřit, zkušenost právě z těchto závodů mi ukázala, že se nemusím obávat ani konkurence jezdců z týmů Pro i World,“ osvětlil své priority pro nadcházející sezónu jeden ze tří hlavních lídrů sestavy ATT Investments Jakub Otruba.
Jakub Otruba
Noví dodavatelé
Kromě změn v sestavě došlo ke změnám i na straně dodavatelů materiálu. Do nové sezóny vstoupí tým v nových dresech, ve zcela novém designu a od nového výrobce. Je jím italská firma Alé, oblékající mj. tři World týmy, takže absolutní světová špička ve svém oboru.
Jestliže oblečení pochází od nového dodavatele, pak bicykly a jejich výbavu bude tým používat sice od stávajících značek, ovšem v nejnovějším vydání. Rámy podobně jako u World týmu Groupama-FDJ pochází od francouzského výrobce Lapierre, který dodal stroje určené jak do rychlosti (Aircode), tak do kopců (Xelius), jakož i na časovku (Aérostorm). Rámy budou posazeny na vypletené sety od nizozemské firmy FFWD a osazeny komponenty od japonského Shimana, konkrétně elektronickými sadami Dura-Ace a Ultegra.
Jaká bude sezóna 2023?
Všichni se už nějaký ten měsíc připravují na novou sezónu. Po dvou týmových kempech v České republice a jednom ve Španělsku se většina týmu už v nové výbavě přesouvá v lednu individuálně znovu do teplejších krajin k najíždění kvalitních kilometrů, aby se v druhé dekádě února sešli všichni na druhém oficiálním zahraničním soustředění opět na španělském pobřeží Costa Blanca.
To bude předcházet zahájení závodní sezóny, která odstartuje začátkem března v Chorvatsku a Řecku. Než se tak stane, v samém závěru února vedení týmu plánuje uspořádat oficiální tiskovou konferenci, na které představí podrobnosti týkající se také závodního programu. Už dnes ale víme, že bude kvalitnější než ten v roce 2022 včetně účasti na vybraném závodě kategorie 2.Pro!
Petr Kaltofen
„Od této sezóny očekáváme další výkonností, ale hlavně výsledkový posun. Cílem je významně postoupit v žebříčku UCI. Podmínkou naplnění tohoto cíle je pravidelné umísťování našich závodníků na čelních pozicích, což se nám sice dařilo už v uplynulém roce, ale naší ambicí je taková umístění dosahovat pravidelně a přidat větší počet vyhraných závodů. Speciálně pak myslíme na mistrovství republiky a závody vyšší kategorie UCI, kde chceme jet nejen na etapy a dílčí úspěchy, ale i na celkové pořadí,“ shrnul sezónní cíle hlavní sportovní ředitel Petr Kaltofen.
Seznamte se... Sestava pro rok 2023
Oproti předešlému roku prošla sestava týmu ATT Investments značnou obměnou. Šest cyklistů tým opustilo, sedm nových přišlo. Do sezóny 2023 tedy tým vstupuje se šestnácti lidmi. Z toho jsou čtyři cizinci.
Z loňské sestavy zůstávají Jiří Petruš, Petr Klabouch, Michal Schuran, Matúš Štoček, Tomáš Jakoubek, Jan Kašpar a Karel Camrda. Z nováčků jsou tři cizinci: Estonci Mihkel Räim a Gert Kivistik a Maďar Márton Dina. Z českých závodníků přišli Jakub Otruba, Daniel Turek, Pavel Kelemen a Filip Chýle.
Kapitánem týmu zůstává služebně nejstarší Jiří Petruš (26 let). Jirka dokáže nejen velmi dobře řídit tým v průběhu závodu, ale i podřídit vlastní ambice na úkor týmových. Pokud ho však vývoj závodu donutí vzít osobní odpovědnost za výsledek, umí to velmi dobře. Což prokázal např. na závodech v Nizozemsku a Estonsku.
První z významných posil představuje čtyřnásobný i aktuální estonský šampion Mihkel Räim (29). Ve své dosavadní kariéře měl možnost závodit mj. v týmu Israel Start-Up Nation na nejvyšší světové úrovni a díky tomu se dostat na největší závody světa včetně španělské La Vuelty. Tento velmi dobrý klasikář s výborným závěrečným zrychlením, který přichází ze španělského druhodivizního Burgos-BH, má na kontě zatím sedmnáct vítězství v jednorázových závodech, etapách i konečném hodnocení etapových závodů, včetně např. Okolo Maďarska a Estonska.
Další výraznou posilou je Jakub Otruba (24). Jakub je výborný časovkář, který se dokáže velmi dobře pohybovat i v náročných kopcích, což ho pasuje do role favorita pro nejnáročnější etapové závody a jednoho z hlavních lídrů týmu. Tuhle charakteristiku potvrdil vloni v dresu Elkov-Kasper ve své dosud nejúspěšnější sezóně mj. na Okolo Rumunska 3. a na Okolo Slovenska 5. místem v konečném pořadí.
Třetím z těch nových tváří, od nichž se hodně očekává, je Daniel Turek (29). Dan je bojovník k pohledání, pro nějž je charakteristický mimořádně aktivní způsob závodění, takže ho vídáme velmi často v únicích, což mu v konečném důsledku vynáší i řadu úspěchů v podobě vítězných etap a dalších dílčích soutěží. V loňském roce v dresu rakouského Felbermayr – Simplon Wels ovládl osmidílný rakouský pohár na silnici a v závěru roku si vyjel nominaci na mistrovství světa ve virtuální cyklistice.
Mimořádnou kvalitu v kontinentální úrovni představuje také Márton Dina (26). Do ATT Investments přichází po třech letech strávených v italském Pro týmu EOLO-Kometa. Díky tomu získal zkušenost i zajímavé úspěchy na významných světových závodech včetně Giro d´Italia. Jeho doménou by měly být podobně jako u Jakuba Otruby především horské dojezdy a těžké etapové závody, k čemuž ho předurčuje mj. 2. místo v celkové klasifikaci Okolo Maďarska.
Další výkonnostní růst lze očekávat od slovenského klasikáře s velmi slušnou koncovkou Matúše Štočka (23). Do týmu přišel před dvěma lety po tříletém působení v italském kontinentálním týmu Beltrami, kde ho využívali především ve prospěch domácích závodníků. V českém týmu ožil a svými výsledky začal naplňovat pověst jednoho z nejtalentovanějších slovenských jezdců posledních let. Ze všech jeho výborných výsledků vyzdvihněme 3. místa na belgické klasice Memoriálu Philippa Coningsloo a národním šampionátu za Petrem Saganem.
Mezi zkušenější borce můžeme počítat také Michala Schurana (26). V ATT Investments, kam přišel z pražské Sparty, načne druhou sezónu. Dokáže se velmi dobře pohybovat ve zvlněném terénu a potíž mu ve vrcholné formě nedělají ani náročná stoupání. Což dokázal např. při SAZKA Tour, kterou dokončil po Janu Hirtovi jako druhý nejlepší český závodník. Dobré výsledky, aktivní přístup a uplatnění zkušeností je přesně to, co od něj vedení týmu očekává.
Naopak do skupiny mladých jezdců můžeme stále ještě počítat Tomáše Jakoubka (23), i když hranici U23 už překročil. Velmi dobrý tempař, který se dokáže plně obětovat ve prospěch týmu prací na špici pelotonu či chozením do úniků. Tomáš má vůli se i nadále zlepšovat a čas ukáže, zda kromě práce pro tým bude mít schopnost a možnosti realizovat vlastní výsledkové ambice. O jeho potenciálu vypovídá mj. 2. místo na MČR U23 v roce 2020 či 6. místo v konečném hodnocení Tour of Malopolska o rok dříve.
Druhým Estoncem a dalším z letošních nováčků je Gert Kivistik (27). Přestože si prožije premiéru v kontinentálním týmu, nelze říci, že jde o zcela neznámého cyklistu. Jen v posledních třech letech zaznamenal při estonském šampionátu umístění od 3. do 5. místa. Navíc v mladším věku závodil ve francouzském klubovém celku. Vedení týmu v něm vidí skrytý potenciál pro výkonnostní růst a očekává od něj, že se prosadí v tom, co mu nejvíc vyhovuje, tedy v obtížném klasikářském terénu a profilu.
Druhým služebně nejstarším členem týmu je Petr Klabouch (23). Petr je zdánlivě nenápadný závodník, který ostatní strhává svou pečlivostí a příkladem. K jeho nejzajímavějším individuálním úspěchům patří 7. místo Okolo jižních Čech a vrchařské dresy v etapových závodech Tour of Malopolska a South Aegean Tour v Řecku. Tím, jak výkonnostně zraje, by měl letos k dosavadním přidat nějaké další výraznější výsledky.
Specializací čistokrevný sprinter je Pavel Kelemen (31). Bývalý špičkový dráhař, reprezentant a olympionik, který poslední rok strávil na silnici v dresu Sparty Praha, nemá co se týče závěrečného zrychlení v českém prostředí početnou konkurenci. Za pomoci týmu by měl sbírat umístění a body především v hromadných dojezdech na rovinatých a mírně zvlněných profilech závodů.
Velký potenciál slibuje Jan Kašpar (22). Do ATT Investments přišel loni z Dukly Praha a hned se zařadil do skupiny závodníků s nejvyšším bodovým přínosem tím, že mj. vyhrál RBB Tour, skončil na 3. místě při MČR U23 i české verze závodu Visegrad 4, stal se vítězem českého poháru v kategorii U23 atd. S ohledem na jeho věk a nesporný talent si od něj v týmu slibují v tomto roce další výkonnostní a výsledkový posun.
Prvním z kategorie U23 je Karel Camrda (21). V týmu, do kterého přišel z ČEZ Cyklo Team Tábor, bude závodit již třetí sezónu. Čím strmější a delší stoupání, tím lépe pro něj. Zatím nemá na kontě nějaké oslňující vítězství, ale osm letošních umístění do top deset, včetně 6. míst na Tour of Malopolska či maďarské verzi Visegrad 4, dávají tušit jeho potenciál. Jeho styl závodění a cílevědomá příprava jsou předpokladem, že na velké vítězství nemusí čekat příliš dlouho.
Kombinovat silnici a cyklokros podobně, jako to dělají některé velké hvězdy světového pelotonu, bude i nadále v dresu ATT Investments Matěj Stránský (19), jenž do týmu přestoupil z mladoboleslavského Brilon. Jde o cílevědomého závodníka, který se díky svému talentu, vůli a aktivnímu způsobu závodění rychle prosadil do české cyklokrosařské špičky. V minulém roce ho však na větší část sezóny vyřadilo ze závodů dlouhodobé zranění, které je naštěstí již minulostí.
Podobně jako Matěj bude i Daniel Sporysch (19) teprve druhým rokem závodit v mužské kategorii. V juniorské kategorii v dresu Roman Kreuziger Cycling Academy patřil do nejužší české špičky a své předpoklady potvrdil již v první sezóně mezi dospělými, když se stal nejlepším nováčkem v rámci ŠKODA CUP.
Nejmladším členem sestavy bude nováček a loňský juniorský reprezentant Filip Chýle (18). Je odchovancem Ústeckého centra cyklistiky. Zatím se jeví jako velký dříč s aktivním přístupem k závodům, odhodlaný dosáhnout ve světě cyklistiky nejvyšších met.