Black Friday: 10 % Sleva na vše cyklistické. Váš slevový kód >>
Lavinový batoh je jedním z aktivních prvků lavinové ochrany. Dokáže zabránit zasypání lavinou, nebo alespoň snížit jeho míru. Každý, kdo se v zimě chystá do lavinového terénu nebo mimo vyznačené horské trasy, by se měl vedle “svaté trojice” (lopata, sonda, vyhledávač) vybavit i kvalitním lavinovým batohem.
Lavinový batoh je batoh s airbagem, který se vám po zatažení za madlo nafoukne za hlavou. Jeho primárním úkolem však není zmírnit náraz jako v autě, ale udržet vás v lavině co nejblíže k povrchu.
S nafouknutým vzduchovým polštářem totiž v lavině zafunguje princip granulární konvekce, zjednodušeně řečeno müsli efekt. Představte si, že si ráno do misky sypete müsli. Ty největší kousky zůstávají zpravidla nahoře. A přesně takhle by měl zafungovat batoh s airbagem na zádech. Nafouknutím airbagu zvětšíte svůj objem a objemnější částice se pak v pohybující hmotě má tendenci držet nahoře. Vaše šance zůstat na porvchu laviny se tím rapidně zvyšuje.
U batohů, ať už lavinových nebo normálních, většinou jako první řešíme objem. Na jednodenní skialpovou akci obvykle stačí menší batoh o objemu do 20 l, na vícedenní přechody už budete potřebovat bagáž o objemu 30 l a více.
Batoh musí perfektně sedět a nesmí omezovat v pohybu, proto hledejte model s propracovaným zádovým systémem, s dobře nastavitelnými popruhy a s možností připevnění lyží, hůlek, cepínů, lan, helmy a dalších skialpových nezbytností.
U batohů s airbagem si pak dopředu zjistěte, kolik místa z celkového objemu zabere lavinový systém a kolik tahle vychytávka váží. Při výběru batohu s airbagem se setkáte se dvěma typy lavinových systémů: kartušovým a akumulátorovým.
Kartušový systém je technologie starší, ale stále hojně využívaná. Najdete ji třeba ve všech námi nabízených batozích Ortovox AVA BAG Ascent a Free Rider. Zatáhnutím za madlo, prorazíte kartuši (bombičku), která naplní vzduchový polštář.
Srdcem akumulátorového systému je pak akumulátor, tedy baterie. Ta pohání kompresor, který při aktivaci systému žene okolní vzduch do airbagu. Tento systém využívá třeba batoh Black Diamond Jetforce Tour Pack 26L, který je k mání taky v našem skialpovém sortimentu.
Co se údržby týče, je to více méně 50:50. Kartušový systém stačí dle instrukcí výrobce kontrolovat jen zhruba dvakrát ročně. Nezbytná je kontrola tlaku v bombičce a upevnění tlakové lahvičky v systému. Kartuš ale po každém použití musíte vyměnit nebo si starou bombičku nechat znovu naplnit.
Akumulátorový systém naopak můžete nafukovat kolikrát chcete, klidně i cvičně. Před každou túrou je však třeba zkontrolovat stav nabití baterie, na což se často zapomíná. Navíc je kapacita baterie omezená, takže členové vícedenních expedic do odlehlých horských končin pořád spoléhají spíše na kartuše.
Účinnost obou systémů je ale srovnatelná, takže pokud stojíte před rozhodnutím, jestli si pořídit tenhle batoh s kartuší, nebo tamten s akumulátorem, vybírejte klidně podle vzhledu. A pokud jde o finance, většinou vyhrává kartušový systém. Moderní baterie jsou pro výrobce přece jen dost velký náklad, což se pak zákonitě musí promítnou v konečné ceně výrobku.
Funkčnost airbagu si můžete doma vyzkoušet i nanečisto, abyste dopředu věděli, jak velkou sílu je třeba vynaložit pro odpálení vzduchového polštáře. Součástí batohu je tzv. “aktivační klíč”, který vám umožní provést test. Zde je jednoduchý návod, jak na to:
1. Vyjměte bombičku
2. Natáhněte jehlu aktivačním klíčem
3. Nasaďte si batoh
4. Nastavte správnou pozici rukojeti k výšce postavy
5. Přizpůsobte si batoh a dotáhněte popruhy (bederní a ramenní pásy + popruh mezi nohami)
6. Zatáhněte za rukojeť
Slyšeli jste lupnutí? Pak jste test provedli správně a vše funguje. Nezapomeňte opět natáhnout jehlu a vložit bombičku. Neslyšeli jste lupnutí? Něco je špatně. Opakujte test nebo kontaktujte svého prodejce.