28. 5. 2025

TEST: Pells RAW 3 – Hliníkový gravel, který vydrží všechno

Pokud hledáte gravel bike, který si poradí i s nejnáročnějším terénem, nabídne moderní technologie a přitom zůstává cenově dostupnější než karbonové modely, Pells RAW 3 je odpovědí. Zaujme už na první pohled – elegantní barva Dusty Rose v kombinaci s matnou černou působí stylově a originálně. Skutečné „Ano“ si však řeknete až po prvních kilometrech, kdy ukáže, co v něm doopravdy je.

 

Rám a geometrie: Hliník, který něco vydrží

Rám z hliníku nemusí být kompromis – tento kousek to dokazuje v každé situaci. Rám je z kvalitního zeslabovaného hliníku a doplňuje ho karbonová vidlice. Výsledkem je odolný a pohodlný gravel, který si poradí i s náročnějším terénem. Geometrie je stejná jako u karbonových modelů z řady RAW, což se projevuje zejména v dobré ovladatelnosti a stabilitě – ať už při jízdě do kopce, nebo v technických sjezdech.

<V terénu jsem mu dal pořádně zabrat a zvládl to bez zaváhání. Nic se nekroutí, nic nevrže. Karbonová vidlice spolu s karbonovou sedlovkou a širokými 50mm plášti pěkně tlumí drobné nárazy, takže i rozbitá lesní cesta byla sjízdná s překvapivým komfortem.

Bonus navíc? Spousta montážních bodů pro brašny – bikepacking-ready jak se patří. A určitě je třeba zmínit i doživotní záruku na rám, která jen potvrzuje, že tento rám něco vydrží.

 

 

Řazení: Jednoduchost a spolehlivost v digitální době

Model Raw 3 vás určitě příjemně překvapí elektronickým řazením SRAM Apex AXS 1×12, které funguje přesně, rychle a bez zaváhání – přesně tak, jak se od moderního systému očekává. Pomocí mobilní aplikace si navíc můžete řazení přizpůsobit podle vlastních potřeb.

Kombinace převodníku se 40 zuby a kazety s 11–44 zuby nabízí univerzální rozsah převodů, který si poradí jak s technickými stoupáními, tak i s rychlejšími úseky po zpevněných cestách či asfaltu. Ačkoliv osobně preferuji kola s dvoupřevodníkem, musím uznat, že tato jednopřevodníková konfigurace je dobře vyvážená. Na rovině nebo při svižné jízdě bych však ocenil ještě o něco těžší převody, které by umožnily efektivnější šlapání ve vyšších rychlostech.

Ovládání je intuitivní, spolehlivé a rychle si na něj zvyknete. Jedinou drobnou výhradou byla ergonomie pák – mně osobně nesedly, ale jezdcům s menšími dlaněmi pravděpodobně bez problémů padnou. Celkově však jde o funkční a moderní systém řazení, který výrazně zjednodušuje jízdu a eliminuje typické starosti se zasekáváním lanka či nastavováním dorazů.

 


Brzdy: Záruka jistoty i při ostré jízdě

Hydraulické kotoučové brzdy SRAM Apex vás nezklamou – reagují rychle, přesně a spolehlivě. Ve strmých sjezdech i technických pasážích jsem se na ně mohl plně spolehnout. Jejich brzdný účinek je předvídatelný, plynulý a stabilní i při delších sjezdech, kde se systém nezalekne ani vyššího zatížení. Nemám k nim žádné výhrady – fungovaly vždy, když bylo potřeba.

 

 

Kola a pláště: Překvapení v podobě 50mm komfortu

Na gravel scénu stále častěji proniká trend širších plášťů – a RAW 3 jede na téhle vlně. Stojí na robustních ráfcích WTB ST i25, které jsou obuty do širokých 50mm plášťů Continental Terra Trail. Jde o kombinaci, která si výborně rozumí nejen s terénem, ale i s pohodlím. Široké pláště zvyšují grip v zatáčkách, efektivně tlumí vibrace a poskytují jistotu i na rozbitých lesních či štěrkových úsecích.

Pláště drží stopu s jistotou, výborně zvládají zatáčky a tlumí vibrace v rozbitém terénu. Už s dušemi byl jízdní komfort vysoký, ale po přechodu na bezdušový systém a snížení tlaků se posunete o další úroveň výše. Pláště dokáží pohltit velkou část otřesů a výrazně zlepšují jízdní komfort zejména v lesních a kamenitých pasážích.

Osobně jsem na gravel kole dříve 50mm pláště nejezdil – a rozdíl oproti již běžným 40 mm je citelný. I na hladkém asfaltu však nezanechaly dojem zpomalení, právě naopak – odvalují se lehce a bez pocitu námahy. Pokud hledáte univerzální obutí pro různé povrchy, tato kombinace vás určitě nezklame.

 

 

Posed, kokpit a celkový dojem: Komfort v hlavní roli

Při testování velikosti L (při mé výšce 184 cm) jsem měl spíše vzpřímenější posed, který působil pohodlně a uvolněně. Je ideální zejména na dlouhé hodiny v sedle či bikepackingové výpravy, kde hraje komfort hlavní roli. Osobně však preferuji o něco sportovnější posed, který by se dal do jisté míry dosáhnout zkrácením krku vidlice nebo jiným představcem. Kokpit působil komfortně, řídítka se dobře držela i během delších úseků, zejména v horní poloze, díky plochému tvarování. Osobně bych ocenil o něco užší řídítka, ale jde o detail, který závisí na preferencích.

Hmotnost kola je 10,3 kg, což je na hliníkový gravel s touto výbavou velmi slušné číslo. V kombinaci s pohodlnou geometrií, spolehlivými komponenty a bohatou přípravou pro montáž doplňků je Pells RAW 3 univerzálním gravel kolem, které se neztratí v žádné situaci – ať už jde o víkendové ježdění, každodenní přesuny nebo bikepackingový výlet.

 

 

Sečteno podtrženo

Pells RAW 3 není jen další hliníkový gravel. Je to promyšlené kolo s kvalitní výbavou, elektronickým řazením a schopností zvládnout i pořádný náklad v terénu. Pokud hledáš gravel, který zvládne víc než jen polní cesty, ale nechceš sáhnout po karbonu, RAW 3 je kolo, které se rozhodně vyplatí zařadit do výběru.

Osobně, jelikož mi více vyhovuje karbon a Raw 2 nabízí totožnou výbavu, bych si připlatil 10 000 Kč a měl stejně osazený bike, ale v karbonu. Třešničkou na dortu je barva Dusty Rose, která přitahuje pohledy – víckrát se mi stalo, že se ostatní cyklisté otočili, co to mám za kolo. Za mě tedy velké překvapení – zejména s ohledem na to, že jde „jen“ o hliník.

+ Pevný hliníkový rám s doživotní zárukou
+ Identická geometrie jako u karbonových modelů – výborná ovladatelnost a stabilita
+ Elektronické řazení SRAM Apex AXS – přesné, spolehlivé, snadno nastavitelné přes aplikaci
+ Široké 50mm pláště Continental Terra Trail – výborný grip, tlumení vibrací, komfort v terénu
+ Množství montážních bodů – vhodné pro bikepacking
+ Komfortní geometrie – ideální pro dlouhé vyjížďky
+ Poutavý design Dusty Rose, který přitahuje pozornost

Ergonomie pák SRAM Apex nemusí sednout každému, zejména jezdcům s většíma rukama
– Vzpřímenější posed – pohodlný, ale méně sportovní
– Pouze 1×12 řazení – někomu může chybět dvoupřevodník
– Zbytečně velký kokpit

 

TESTER: Martin Behro
Martin je bývalý Mistr EU v cyklotrialu a držitel 6. místa z Mistrovství světa UCI v juniorech. Aktuálně trénuje cyklotrialový tým CTK Záriečie, jinak pracuje jako marketingový specialista pro Mojekolo.sk. O kolech nejenom píše, ale hlavně na nich jezdí. Nejvíce času tráví na svém gravelu Lapierre Crosshill CF 7.0 a gravelové švihy prokládá tréninky na silničce.   

 


 

Mohlo by vás zajímat:

Pells RAW 2025: Gravelová novinka z Česka, která má pro každého něco

Pells RAW 2025: Gravelová novinka z Česka, která má pro každého něco

Pells sází na jistotu. Nová generace modelové řady RAW staví na tom, co fungovalo, a přidává nové technologie, karbon i elektronické řazení. Výsledkem je pět nových gravel biků, které pokrývají vše od sportovní jízdy přes víkendové výlety až po bikepacking. Dva karbonové modely pro náročnější jezdce doplňují tři hliníkové modely pro ty, kteří chtějí dostupný a spolehlivý bike. Jedna geometrie s výbavou pro každou peněženku.

Jak vybrat gravel bike?

Jak vybrat gravel bike?

Vybrat správný gravel bike může na první pohled vypadat složitě, protože kombinuje prvky silničních a horských kol. Musí zvládat různé typy terénů, od hladkých asfaltových silnic až po drsné lesní cesty. Při výběru "štěrkoletu" proto zohledněte pár klíčových faktorů, které vám pomohou najít kolo vyhovující vašim potřebám a stylu jízdy. Pojďme se na ně podívat.

8 výhod elektronického řazení a proč už možná nebudete chtít mechaniku

8 výhod elektronického řazení a proč už možná nebudete chtít mechaniku

Elektronické řazení mění způsob, jakým cyklisté ovládají své převody. Oproti mechanickému řazení nabízí tato technologie větší komfort i vyšší výkon na kole. Proč se vyplatí přejít na elektriku? Tady je 8 hlavních důvodů...